Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade aan FSI motoren

Vraag gesteld door HWolde op 6 juni 2016

In de rubriek Occasiontest Volkswagen Golf uit productiejaren 2005 -2007 wordt gewaarschuwd voor: " Bij de (T)FSI-motoren slijt de coating van zuigers of cilinders, wat tot ernstige motorschade leidt, zonder dat de bestuurder er iets tegen kan doen."

Mijn vraag is: Is dit ook van toepassing op andere merken en modellen met FSI motoren uit de VW group zoals Skoda en Seat uit die jaartallen? Is de aanwezigheid van een Turbo al dan niet nadeliger voor dit probleem? Is er aan te geven bij welke kilometrages dit probleem zich begint te manifesteren?

Ik bezit een Octavia Combi II 2.0 FSI uit 2006 met 170000 Km op de klok.
 

 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de generatie FSI motoren bij hogere kilometrages voor inwendige motorische problemen kunnen zorgen.

Occasiontest
Wat u feitelijk in de occasiontest van de Golf heeft gelezen wordt óók bij dezelfde test gemeld over de Octavia van deze generatie; ''In de moderne FSI-benzinemotoren blijkt de coating van de cilinders en/of zuigers eerder doorgesleten dan verwacht. Dan gaan de zuigers ‘vreten’ en ben je snel aan een complete revisie toe''.

Negatieve reputatie
Bepaalde Audi/VAG (en aanverwante merken) motoren hebben de afgelopen jaren een nogal negatieve reputatie opgelopen. Dat betreft met name de TSI en TFSI motoren die ná de FSI versie, zoals gemonteerd in uw Octavia, op de markt zijn verschenen. Dat heeft niet zo zeer met de turbo te maken maar kent meer een constructieve oorzaak vanuit het draaiende gedeelte. Méér motorische prestaties doet het verschijnsel wel versnellen en in die zin levert de turbo dus indirect wel z'n negatieve bijdrage.

Geen reden tot argwaan
Uw Octavia is echter nog turbo-loos maar beschikt zoals de Wegenwacht ook meldt wél over deze negatieve motorische genen. Ik kan u wellicht geruststellend melden dat de klachten vanuit de praktijk niet in verhouding staan met de klachten omtrent de nieuwere eerder genoemde generatie TSI en TFSI motoren. Meestal signaleert men vanaf 60.000 kilometer al een buitensporig hoog olieverbruik en is revisie al snel onvermijdelijk. Bij de FSI versies ken ik dit soort verontrustende signalen op deze schaal niet. Een snel stijgend olieverbruik zou een signaal kunnen zijn maar wanneer dat in in dit stadium bij uw Octavia nog niet het geval blijkt, zie ik geen reden argwanend en onzeker richting de 2 ton te gaan.