Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wordt een camper met Euro6d-temp motor ook op weg getest?

Vraag gesteld door GerritBroertjes op 14 december 2018

Ik heb een camper besteld met een Euro6d-temp motor. Deze zal in oktober 2019 worden afgeleverd. Mijn dealer heeft gehoord dat de camper inclusief uitrusting moet worden getest voor een typegoedkeuring. Dit kan inhouden dat de camper niet goedgekeurd kan worden omdat hij dan niet binnen normen voor de gestelde uitstoot blijft. Is het verstandig toch te besluiten nu een gewone Euro6 te bestellen? Ik weet dat de uitstoot dan mij belemmert om bepaalde steden binnen te rijden in de toekomst.

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten welke Euronorm voor uw nieuwe camper het meest gunstig is en of de Euro 6d-temp norm ook op de weg wordt getest.

De nieuwste norm is op zich altijd het beste, omdat deze de omgeving zo min mogelijk belast en de kans dat u nog lang met de camper kunt rijden het grootste is. In milieuzones worden eerst de meest vervuilende auto's geweerd en de eisen klimmen met de jaren en het criterium daarvoor kan de Euro norm zijn.

Bij de Euro6d-temp norm zijn de eisen flink omhoog gegaan wat inhoudt dat het steeds moeilijker wordt om aan die eisen te voldoen. Of een nieuwe camper daar aan voldoet is op voorhand niet te zeggen. Wel dat u daar dan het langste plezier van zult hebben.

V.w.b. de registratie van een kampeerauto (en alle andere voertuigen overigens ook) zijn er twee mogelijkheden:
1. Voor een serie via een voertuiggoedkeuring. Het voertuig kan dan worden geregistreerd als het aan alle eisen voldoet. Eén van die eisen is dat het voertuigtype moet voldoen aan bepaalde emissie-eisen. Dat is een mix van een laboratoriumtest én een RDE-test (Real Driving Emissions, oftewel testen op de weg). Bij nieuwe eisen worden de oude typegoedkeuringen vaak ongeldig en mag je deze voertuigtypen niet meer registreren. 
2. Voor één auto via een individuele keuring, bijvoorbeeld als een auto is omgebouwd, hetgeen bij een camper soms zo gezien kan worden. Dit kan in het buitenland via de camperbouwer of op één van de RDW keuringsstations. Het voertuig wordt dan bijvoorbeeld aangeboden met een CVO (geboortebewijs van het voertuig) of een buitenlands kentekenbewijs. Op basis van de aangeboden informatie wordt dan bepaald of het voertuig kan worden geregistreerd.