Is een toevoeging van een additief aan de diesel bij het tanken een goede preventieve maatregel tegen verstopt raken van het roetfilter?

Vraag gesteld door Visfrans op 14 oktober 2018

Het betreft een mazda cx5 2.2 diesel uit 2013 met 160000 km gereden. Regeneratie problemen gehad bij reizen met een caravan. Het was geen software probleem. Is opgelost met intensieve regeneratie bij de garage. Hoe kan ik dit voorkomen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het preventief gebruiken van een roetfilterreiniger.

Er zijn inderdaad middelen om preventief het vollopen van het roetfilter uitstellen. In bepaalde gevallen kunnen wij ons voorstellen dat dit best een nuttige aanvulling kan zijn. Vooral bij gebruikers die hun diesel beperkt inzetten zoals veelvuldig korte ritjes, veel stadsverkeer met vaak ook lage motorbelasting. Voor het regeneratie proces zijn dat niet de ideale gebruiksomstandigheden en zullen roetfilter problemen daarmee in de hand gewerkt worden.

U schetst een beeld van een CX-5 die gezien de huidge tellerstand redelijk intensief wordt ingezet. Feitelijk waar een diesel ook voor bestemd is. Het is daarom best opmerkelijk dat u in combinatie met de caravan tóch tegen roetfilter problemen bent aangelopen.

Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat u misschien in combinatie met caravan vaak en landurig in een te laag toerengebied heeft gereden. De moderne diesels hebben veel trekkracht bij een laag toerental en lijkt het 'm ook ogenschijnlijk makkelijk af te gaan. Toch adviseren wij vaak om wat bewuster de motor meer toeren te laten draaien. Bijvoorbeeld in plaats van in 6 liever in 5 te rijden. Misschien óók in combinatie met een premium brandstof met wat schonere en meer reinigende eigenschappen. Maar op zich heb ik er niks op tegen wanneer u met name voor uw vakantiekilometers een additief zou willen inzetten ter voorkoming. Maar bijvoorkeur óók aangvuld met het bovenstaand advies. Dan denk ik dat het het perevntief goed voor elkaar heeft.