Bandenkeuze 91T vs 87T (niet toegestaan in het buitenland?)

Vraag gesteld door RidleyRoy op 22 februari 2017

Ik heb een Citroen C3 Picasso. Nu wil ik mijn achterbanden (zomerbanden) laten vervangen. Standaard wordt de Picasso met Michelin Energy Saver 91T (615kg per band) geleverd. In mijn ogen is dat wat overdimensioneerd want 87T (545kg) zou ook moeten kunnen. Totale belasting boven de 200o is niet toegestaan voor deze auto. Nu kreeg ik het volgende vreemde verhaal van mijn Citroen dealer.
"Het is mogelijk om banden van Michelin met maat 195/55 R16 87T onder uw auto te plaatsen. De kosten hiervan zijn € 139,- per band incl.
Wij moeten u dan wel aangeven dat de 87T volgende de Nederlandse norm wel mag, maar dat dit niet geldt voor het buitenland.
Mocht u iets gebeuren in het buitenland met de auto dan is de kans aanwezig dat u hier verantwoordelijk voor wordt gehouden"

Is dit waar? Ben ik onverzekerd in het buitenland? Wie bepaald dit eigenlijk en waar staat dat?

Alvast bedankt voor een reactie.


Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wilt banden laten monteren met een lagere load-index dan door de fabrikant van uw auto bepaald, en u vindt het vreemd dat de Citroën dealer het advies van de fabrikant overbrengt en u wijst op eventuele gevolgen.

Als een auto vol beladen is, dan is de gewichtsverdeling op de voor- en achteras niet gelijk verdeeld. Het draagvermogen van de banden met load-index 87 zou in de praktijk overschreden kunnen worden. De formule (max massa : 4 = benodigd draagvermogen) gaat in ieder geval niet op.

De auto is wel gewoon verzekerd als er banden onder zitten die afwijken van de typegoedkeuring, maar banden kunnen wel meespelen in de schuldvraag bij ongelukken waarvan de oorzaak terug te voeren is op de banden.

De prijsverschillen zijn tenslotte ook minimaal, dus waarom zou u?