Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

slijtage turbomotor Ford Focus Ecoboost 1.0 100 pk

Vraag gesteld door schorpioen99 op 6 juni 2018

Ik heb belangstelling voor een Ford Focus 1.0 100 pk ecoboost. Deze heeft een km stand van 129.000. Ik rijd veel korte stukjes. Kan een turbomotor wel tegen veel korte stukjes en hoe verhoudt dat zich ten opzichte van een gewone atmosferische motor. Sowieso ben ik me bewust dat veel korte stukjes voor een motor überhaupt slechter is dan langere stukken. Toch ben ik erg benieuwd in verband met een mogelijke aanschaf

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt of de Ford Ecoboost extra gevoelig is voor rijden van korte stukjes. U doelt waarschijnlijk op interne vervuiling die bij het rijden van korte stukjes, waarbij de motor steeds in de opwarmfase draait, eerder optreedt.

Zoals u ook schrijft, voor geen enkele motor die op fossiele brandstof draait is het rijden van uitsluitend of voornamelijk korte stukjes een ideale omstandigheid. Maar deze motor staat gelukkig niet als problematisch bekend voor wat betref interne vervuiling of andere problemen die kunnen ontstaan door het rijden van relatief veel kilometers met een motor die niet op bedrijfstemperatuur is.



***

Reactie van schorpioen99:

Nog een kleine vraag omtrent bovenstaande. Is een atmosferische motor niet beter bestand tegen dit soort belasting van kleine stukjes dan de driecilinder turbo ? Ik heb er niet echt verstand van maar het lijkt mij dat de kleine turbo motor toch gevoeliger is voor slijtage bij in opwarmfase draaien of zit ik er daar mee naast ? En klopt het dat bij de turbo motor er problemen kunnen optreden met koelleidingen die poreus worden en springen ? Ik heb 5 jaar geleden een Skoda Octavia gehad met een 1.8 TSI motor waarvan de ketting brak. Echter de TSI motoren van de VAG groep bleken daar bekend om te staan. Maar het maakt mij wel voorzichtiger.