veiligheid

Vraag gesteld door shalia op 07 september 2017

stuurkogel LV heeft een speling van 5a6 mm en de fuseekogel RV in de draagarm heeft ook een speling van 6a7 mm wat gebeurd er al dit niet wordt verholpen en wat zijn de kosten van reparatie?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling.

Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben. De veplichte periodieke keuring is vooral gericht op de verkeersveiligheid en daar voldoet de auto op basis van deze twee gebreken bij lange na niet meer aan. Doorrijden is onverantwoord, en kan u zwaar aangerekend worden wanneer bij een ongeval er een relatie is met deze overmatige speling. In het ergste geval kan er iets afbreken met alle gevolgen van dien, en klopt er van de stuurprecisie en wielstanden al helemaal niets meer.

De kosten zijn afhankelijk van merk en type auto, is de fusee los óf betreft het een complete draagarm. Maar een losse fusee- en stuurkogel heb je bij elkaar al gauw voor 60-70 euro. De montage moet binnen 'n uurtje wel te realiseren zijn en tot slot uitlijnen lijkt me ook nuttig. Bij elkaar denk ik aan 250-300 euro, maar kan meer zijn afhankelijk van de betreffende auto.