Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

banden Berlingo/lichte bedrijfswagen

Vraag gesteld door Break op 4 november 2015

Ik weet dat, zolang de Load Index correct is, personenwagenbanden onder een Citroen Berlingo kunnen en de zgn. C-band niet verplicht is. De aanbevolen spanning van de banden onder de bestelwagen is echter veel hoger dan bij menige personenwagen. Heeft dit consequenties voor slijtage, wegligging o.i.d.?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het monteren van gewone personenwagenbanden onder een licht bedrijfswagen consequenties heeft voor o.a. slijtage en wegligging t.o.v. van C-banden.

Het zwaardere karkas van een C-band zorgt vooral voor meer stijfheid, met name bij zijdelingse belasting bij wat steviger bochtenwerk. Verder staat er voor een C-band vaak ook een hogere (toelaatbare) bandenspanning. Uiteindelijk is deze bandenkeuze gericht voor het van oorsprong bedrijfsmatige gebruik, rekening houdend met het maximaal toelaatbare laadvermogen. Verder is een hardere band met een verstevigd karkas minder ontvankelijk voor beschadigingen van buitenaf zoals bijvoorbeeld op bouwterreinen.

Een nadeel is echter wanneer er uitsluitend sprake is van particulier gebruik, zónder nadrukkelijk ook het laadvermogen te benutten, de auto zich stug en beduidend minder comfortabel gedraagt. U zou dus kunnen kiezen voor personenwagen banden met de juiste specificaties. Een voorwaarde is echter wel dat er bij de APK sprake moet zijn van de juiste bandenspanning voor de betreffende auto. De personenautobanden moeten daaraan natuurlijk wél kunnen voldoen anders is er bij de APK een probleem.

Een personenautoband zou in theorie best kunnen maar de voorgeschreven bandenspanning blijft dus formeel wel van toepassing voor deze auto. Feitelijk rijdt u dan met het soort banden die noodgedwongen niet de juiste bandenspanning hebben. De té hoge bandenspanning heeft dan gevolgen voor het slijtagebeeld maar ook grip en remweg. En met een gelijke bandenspanning als bij C-banden moet u zich afvragen of het comfort winst dan wel zo groot is. Uiteindelijk is het onderstel óók gericht op bedrijfsmatig gebruik.