Problemen met koelsysteem Ford Focus Ecoboost 1.6

Vraag gesteld door Cojaal op 13 juni 2018

Ik heb een Ford Focus 1.6 Ecoboost First Edition.
Deze auto is in april jl. teruggeroepen door Ford Europe omdat gebleken was dat de auto's veelal met een te laag koelvloeistofniveau rondreden en dat dit gevaarlijk was i.v.m. oververhitting. Ik heb gelijk gerappelleerd omdat ik al eerder problemen had met het koelsysteem. Diverse onderdelen zijn al eerder vervangen en in 2016 is ook de koppakking vervangen. Nu staat de auto weer in de garage omdat het nieuwe systeem steeds aangeeft dat het koelvloeistofniveau te laag is. Men vermoed nu dat de koppakking weer lek is. Dus weer hoge kosten. Wat vinden jullie van deze gang van zaken? En heeft een andere bezitter van een Ford met een 1.6 motor hetzelfde probleem ondervonden? Ik hoor graag.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Ford Focus Ecoboost heeft koelingsproblemen.

In het terugroepregister van de RDW staat; ''Omschrijving defect; De cilinderkop kan oververhit raken en als gevolg daarvan scheuren wanneer er met onvoldoende koelvloeistof gereden wordt''.

Het lijkt er dus op dat uw auto het slachtoffer is van het gebrek én gevolgschade dat de recall juist had moeten voorkomen. Mogelijk was het kwaad al geschied en zou dus niet de koppakking maar mogelijk een scheurtje in de cilinderkop de bron van koelwaterverlies kunnen zijn.

Ik vind dus dat u moet refereren aan het koelwaterprobleem vóór de recall, de kosten die desondanks gemaakt en het feit dat mogelijk niet de koppakking het gevolg is maar misschien zelfs een gescheurde cilinderkop. Oorzaak en gevolg maar óók de door u geleden schade lijken dus terug gevoerd kunnen worden naar een productfout waar uw auto ook voor is opgeroepen, en zoals vermeld in het terugroepregister van de RDW.



***

Reactie van Cojaal:

Ford heeft helaas mijn claim afgewezen. Zou niets met de niveaumeting van de koelvloeistof te maken hebben. Ik weet overigens niets van de problemen met de motorregelmodule. Ga dit opnemen met de dealer.