Reparatie schade zonder toestemming

Vraag gesteld door Johannes2411 op 27 september 2017

De auto van mijn vriendin is door de ANWB weggesleept, terwijl hij nog wel reed. De thermostaat gaf een te hoge temperatuur aan. De storingsmonteur van de ANWB had in eerste instantie aangegeven om rustig naar huis te rijden. Hij was ervan overtuigd dat de weergave op de temperatuurmeter niet klopte. De schade viel volgens hem dus wel mee.

Het lampje ging, toen wij weer instapten, onderweg meteen weer branden. De ANWB monteur reed gelukkig nog voor ons. Hij heeft nog eens gekeken naar de auto en was toen ook overtuigd dat het te riskant was. De auto is toen weggesleept.

De auto is naar garage Veldhuis gebracht in Den Haag. De monteur van garage Veldhuis heeft zonder toestemming van mijn vriendin de thermostaat vervangen. Hij vroeg een erg hoog bedrag van 190 euro. Hij beweerde dat hij daarna pas kon constateren dat het aan de koppakking lag. Mijn vriendin heeft nadrukkelijk gezegd dat ze erop terug zou komen en GEEN toestemming gegeven.

Het bleek uiteindelijk aan de koppakking te liggen?? Vreemd, want dat wilden we juist voorkomen. De ANWB monteur had zelfs geadviseerd om naar huis te rijden. De kosten zijn nu 1500 euro.
En dat terwijl de dagwaarde van de Audi A4 circa 1100 euro is.

De auto is dus Economisch Total Los. Je kan begrijpen dat wij erg teleurgesteld zijn. Wij willen weten wat we in deze situatie kunnen doen en wat onze rechten zijn.

Vriendelijke groet,

Johannes en Susanne

Antwoord van Marika

ANWB Expert

De auto van uw vriendin is door de ANWB weggesleept omdat de auto te warm werd en het lampje ging branden. De monteur van de betreffende garage heeft vervolgens zonder toestemming van uw vriendin de thermostaat vervangen. Later blijkt dat het aan de koppakking lag. Uw vriendin heeft nadrukkelijk aangegeven dat ze er op terug zou komen en heeft geen toestemming gegeven voor reparatie. De reparatiekosten blijken nu hoger te zijn dan de dagwaarde van de auto.

Afspraken met garage

Het is verstandig om goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn. Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt of tikt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers.

Een garagist dient bij een complexe reparatie zoals een rammel of tik, zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.

Reparatie duurder

Dreigen de kosten hoger te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor uw toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kunt u daar tegen bezwaar maken.

Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.

Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.