Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Melding defect egr klep

Vraag gesteld door p.miske op 13 juli 2017

29-6-17 is de software update van mijn Skoda Superb 1.6tdi gedaan en 10 dagen later een foutmelding met noodloop.
Uitgelezen: storing egr
Nu is er op 9-12-16 een nieuwe(replica maar wel eso keurmerk) geplaatst.
Mijn universele garage zegt dat het aan de update ligt en de dealer zegt dat de klep niet deugt en wil er voor veel geld. mijn kosten een nieuwe inzetten.
Nu 1 week gereden, o.a.met caravan en geen problemen.
Vandaag weer uitgelezen en geen foutmeldingen.
Toch de software aanpassing geweest?
Wat is nu wijsheid?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Skoda 1.6TDI heeft een software update gehad en na 10 dagen kreeg u een foutmelding EGR en ging de motor in noodloop.

Inmiddels heeft u een week gereden met de caravan er achter zonder problemen. In december 2016 is de EGR klep reeds vervangen en u vraagt wat te doen..

Wat de oorzaak precies geweest is kan ik niet zeggen. Mogelijk is het probleem door de zwaardere belasting met de caravan er achter opgelost. Bij zwaardere belasting in een hoger toerengebied zijn de temperaturen hoger en is er minder EGR van toepassing.

Als de storing terugkomt en het inderdaad de EGR klep is zult u terug moeten naar de garage die de EGR klep vervangen heeft in december. Onderzoek zal dan moeten uitwijzen wat de oorzaak avn de storing is.




***

Reactie van p.miske:

Is garantie nog van toepassing? 7mnd en 8000km na plaatsing?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik wil u attenderen op recente info over de sjoemelsoftware terugroepactie op de website van importeur Pon. Op diezelfde pagina óók een overzicht van veel gestelde vragen. Met name het antwoord op de vraag ''Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?'' kan voor u interessant zijn.

Hierin wordt een extra regeling voor klanten gemeld wanneer er sprake is van klachten over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, nadat de EA189-update is uitgevoerd. De extra regeling geldt dus ook voor auto’s waarvan de update al is uitgevoerd zoals in uw geval. Het mag duidelijk zijn dat EGR gerelateerde problemen binnen deze extra regeling zijn opgenomen mits de gedupeerde aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Misschien is deze info voor u relevant en is het wellicht nuttig uw dealer op deze regeling te wijzen. De ANWB heeft niet de indruk dat importeur en dealers spontaan deze regeling aanbieden of bij lopende klachten hun klanten hierop wijzen. Hopelijk biedt dit nieuwe kansen wanneer er tussentijds in uw geval nog geen passende oplossing is aangeboden.

Hier de link naar de Terugroepactie pagina van importeur Pon.



***

Reactie van p.miske:

Helaas begaf de klep het toch bij start vakantie met caravan er achter.
Wegenwacht heeft de diagnose gesteld.
PON meemt geen verantwoordelijkheid omdat er een replica egr in zat, een replica doe volgens mijn eigen garage een eu keurmerk heeft en veel gebruikr wordt.
Geen orgineel dus geen compensatie zegt PON. De klep was nog nieuw, in dec 2016 er in gezet. Mijn garage controleert nu of de klep inderdaad defect is en mocht dat zo zijn krijg ik de prijs van die klep vergoed, van de replica dus.
Vraag: is het gebruik van replica's zo slecht of een gewone mannier van PON om onder de coulantieregeling uit te komen



***

Reactie van Jos van der Drift:

Pon zal zich vermoedelijk verschuilen achter de volgende voorwaarde. ''om in aanmerking te komen moet de klant kunnen aantonen dat alle door de fabrikant aanbevolen service- en onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd (deze regeling is dus van toepassing op auto’s met een compleet service verleden)''.

Ik heb geen reden aan te nemen dat een imitatie klep minder goed zou zijn. Het EGR klep fenomeen is al een langer lopend probleem en niet per definitie te wijten aan de software update. Ook vóór het sjoemel schandaal waren er al EGR klachten. Het is niet ondenkbaar dat de fabrikant 'n modificatie heeft toegepast die misschien niet een imitatie klep heeft bereikt.

Formeel is uw universele garage verantwoordelijk voor de geleverde klep en grijpt Pon dit ook aan om z'n handen er vanaf te trekken. Mocht de klep inderdaad defect zijn, zou uw garage er misschien tóch beter voor kunnen kiezen een origineel exemplaar aan te schaffen. Misschien dat deze tóch wat aangepast is en daardoor duurzamer.



***

Reactie van p.miske:

Zojuist bericht van mijn universeelgarage gehad ivm de imitatie egrklep.
Getest en is prima in orde.
De leverancier zegt dat er een smaller werkingsgebied in de software is gedaan waardoor de klep een melding+noodloop afgeeft.
Ik draai dus voor de schade op aangezien er niets kapot was aan mijn vervangen klep.
Leuk grapje, dec 2016 bijna 900 euro voor een nieuwe egr en 7 mnd later opnieuw ruim 1000euro voor een egr.
Volkswagen lijkt niet alleen te sjoemelen met software maar ook met de daaruit afgeleidde schades als het maar even kan
Een blamage voor een goed merk



***

Reactie van Jos van der Drift:

Importeur Pon heeft wel een extra regeling getroffen voor bepaalde klachten ná de update (zie de link in mijn eerder anwtoord) maar bij uitstapjes ''buiten de deur'' gebruikt men dat meteen als een stok om de hond te slaan.

Misschien kan uw garage wat meer bereiken wanneer men misschien een relatie heeft met een dealer. De autowereld is binnen een stad of regio relatief klein en kan er vaak onderling méér geregeld worden dan wanneer een particulier een poging waagt. Bij de importeur krijgt u zéker geen voet tussen de deur.



***

Reactie van p.miske:

Dat contact is er geweest.
Alle voorgeschreven servicebeurten zijn altijd gedaan en geregistreerd.
Als er een orginele klep in had gezeten was het bespreekbaar geworden op basis van de servicebeurten, nu dus niet.