Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting vervangen?

Vraag gesteld door chimney op 23 november 2015

Wat is het verschil tussen distributieriem en ketting? Bij een occasion Hyundai Getz km 82.972 behoeft de distr.ketting nooit vervanging vlgs de dealer, lijkt mij niet waar. Distributieriem moet immers rond 90.000 km worden vervangen.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het ene is een ketting van metaal, het andere een riem van kunststof. In beide gevallen verbindt het onderdeel de krukas met de nokkenas.

Slijtage en ouderdom
De riem slijt van het draaien in de motor, én veroudert door de tijd. Omdat een distributieriem op den duur kan breken, moet hij op een vooraf opgegeven moment worden vervangen. In vrijwel alle gevallen wordt er een kilometrage én een periode opgegeven. De riem moet dan vervangen worden als één van die twee is bereikt.

Vervaning bij aanleiding
Een distributieketting noemen we onderhoudsarm. Die hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Vervanging gebeurt wel als er aanleiding is, bijvoorbeeld een bijgeluid.

Getz
U schrijft niet om welke Getz het gaat, maar alleen een Getz met de 1.5 CRDi 16V dieselmotor met motorcode D4FA heeft een distributieketting. De rest heeft een distributieriem. Als u nog laat weten welke motor er in het exemplaar zit dat u op het oog heeft, dan kan ik de vervangingstermijn erbij zoeken.

 


***

 

 

 

Reactie van chimney:
Het gaat om een Hyundai Getz 1.4 benzinemotor uit 2008