Is voor het buitenland (Europa) een NL-aanduiding (bv sticker) verplicht op een fietsendrager op de trekhaak? Zo ja, waar moet die op fietsendrager worden bevestigd?

Vraag gesteld door NL sticker op 04 mei 2015

Op mijn fietsendrager is er naast de witte kentekenplaat geen ruimte om een NL-sticker te plakken. Op de witte kentekenplaat staat ook geen NL-symbool aangegeven.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Deze vraag is reeds meerdere malen beantwoord op dit platform. Bijgaand een kopie van een van deze antwoorden.

Als u zoekt op NL sticker zult u meerdere antwoorden vinden.

Formeel mag een NL sticker niet op de witte plaat geplakt worden. Er zijn ook wel witte platen leverbaar inclusief de landcode maar feitelijk mag dat dus niet. In geval van fietsdrager moet je inderdaad wat improviseren om de sticker aan één van de fietsen te bevestigen. Sommige plakken de sticker op een kartonnetje en bevestigen dat simpel aan een van de fietsen. Op de auto plakken heeft geen zin. Overigens heeft u de NL aanduiding voor de fietsdrager alléén nodig wanneer u naar het buitenland gaat.
 

 


***

 

 

 

Reactie van GerdaNater:
Maar het blijft toch lapwerk. Een stickertje op een kartonnetje is bovendien niet bestand tegen de regen.

Ik heb een paar andere suggesties.

1. Verander de wetgeving. Zorg ervoor dat witte kentekenplaten legaal met een blauw NL-randje worden geleverd. En dat geldt dan natuurlijk ook voor alle andere platen die thans geen NL-randje hebben: taxi's, oldtimers, handelaren, brom- en snorfietsen en brommobielen. In België en Duitsland hebben de platen van fietsdragers WEL een blauw randje. Het kan dus best.
2. Maak het frame op de fietsdrager groter zodat er een nummerplaat en ook nog een ovale NL-sticker op past.

De Zweedse fabrikant Thule antwoordde mij dat hij ervan uitgaat dat de plaat een blauw randje heeft. Een groter frame vindt hij dus niet nodig. En ik vind dat hij gelijk heeft. De Nederlandse wetgeving is raar.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Het veranderen van de wetgeving lijkt slechts een formaliteit maar is toch iets gecompliceerder. België en Duitsland hebben een persoonsgebonden kenteken waardoor het daar weer iets anders ligt. Dat neemt niet weg dat dit zeker aandacht verdient en we zullen uw eerder verzonden correspondentie voorleggen aan ANWB Algemeen Ledenbelang. Het veranderen van de regelgeving en de gestelde eisen omtrent de witte platen zou vanuit het belang van de leden door de ANWB voorgesteld kunnen worden.