Ervaring met hyundai IX35 2.0 /businis uit 2010 e.d. 136 pk met caravan max. 1300 kg

Vraag gesteld door Roger17 op 21 maart 2016

Graag ervaringen en weggedrag van deze auto? Waar kan / moet ik op letten bij aankoop?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar ervaringen van de combinatie Hyundai IX35 2.0 met een caravan van beladen 1300 kilo.

Het gaat kennelijk om de 136 pk sterke diesel die wat trekcapaciteit betreft met 1300 kilo aan de haak de volgende resultaten laat zien;

Indicatie maximaal vanuit stilstand: 18%
=zeer goed

ANWB indicatie prestaties bij 80-90 km/u constant (uw combinatie): =zeer goed

De trekprestaties spreken voor zich en is er dus sprake van een uitstekende trekker. Over het weggedrag met caravan kan ik niet heel veel melden maar verzwaarde achterveren kunnen weleens een noodzakelijke investering zijn om de combinatie zich wat stabieler te laten gedragen.

De IX 35 is eerder meegenomen in de occasiontest met óók de bevindingen van de Wegenwacht. Eigenlijk op 'n detail na alleen maar positief nieuws. Zie ook de rijtest van de in dit geval 4wd diesel versie met eigenlijk ook voornamelijk goede kritieken.



***

Reactie van Roger17:

Geachte heer Jos,
Dank voor de reactue en advies.
Maar ik was vergeten er bij te zetten dat het om de benzine uitvoering ging.
De dealer advieseerde al om originele, de juiste hulpveren er bij onder te zetten.
Als je deze hyundai met deze trekkracht pk en n m koppel vergelijkt met een opel zafira waar kom je dan op uit bij Opel ? Een kleine benzine met een turbo? Als je dezelfde trekkracht wil hebben?
Is de Hyundai keuze een betere denk ik? Moderne thurbos gaan sneller kapot hoorde ik.
M vr gr. Roger Jans



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een 136 pk benzine versie van de IX35 zou eigenlijk niet kunnen. Vermoedelijk gaat het om 163 pk met dit als trekresultaat;

Indicatie maximaal hellingspercentage vanuit stilstand: 11% =redelijk

ANWB indicatie prestaties bij 80-90 km/u constant (uw combinatie): =redelijk

Met een koppel van 194 Nm bij 4600 rpm komt de trekkracht dus pas bij een hoog toerengebied vrij. Voor redelijke trekeigenschappen moet deze benzine uitvoering dus wel behoorlijk op toeren gebracht worden in een heuvel- of bergachtige omgeving.

Een Zafira met 140 pk sterke 1.4 T motor zou het allemaal een fractie makkelijker moeten kunnen;

Indicatie maximaal hellingspercentage vanuit stilstand; 14%
=goed

ANWB indicatie prestaties bij 80-90 km/u constant;
=redelijk tot goed

Deze turbo motor van Opel heeft een fractie meer koppel (trekkracht) maar komt met name al bij een veel lager toerental vrij; 2000 rpm. De turbo zorgt voor méér trekkracht bij een lager toerental en zou u kunnen betitelen als een soepeler motorkarakter.

De turbo van de huidige generatie auto's is wat duurzaamheid en betrouwbaarheid niet per definitie een zwakke schakel. Natuurlijk is het redelijk gevoelig component en komt een defecte turbo incidenteel best weleens voor. Maar zeker de moderne turbomotoren zijn inmiddels voldoende doorontwikkeld om te turbo bij normaal gebruik en onderhoud als voldoende betrouwbaar te beschouwen. Het is inderdaad wel zo dat wat dat betreft de motor in de Hyundai minder complex is en zónder turbo op papier minder kwetsbaar maakt.



***

Reactie van Roger17:

Beste Jos,
Dus een modernere zafira 2.2 met turbo op benzine zou een betere zijn dan de Hyundai IX 35 om te trekken in de bergen?
Nu hebben wij een zafira 2 .2 L benzine uit 2003 met 149 pk en dat gaat in de bergen redelijk. Bij luik niet zo.
De Hyundai ix 35 2 l bij fa. Schuurmans in vught komt op een kleine 15000 euro en heeft 82000 km gereden. Hij heeft hagel schade gehad.
Wat adviseert u ons? Een opel zafira of voor een hyundai ix 35 te gaan.
Wij hebben een detleffs caravan max 1300 kg te beladen.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Op basis van uw huidige auto zou u met de IX35 wat trekprestaties er op achteruit gaan. Wat dat betreft is dat dan geen goede keuze. Wanneer u minstens gelijk of liever een betere trekker wilt dan uw huidige auto, zou u kunnen denken aan een Zafira met de 1.4 T 103 kW versie. Met de Zafira 1.6 T met 125 kW gaat u er duidelijk op vooruit. De 2.2 Zafira met turbo bestaat niet en is feitelijk ook niet nodig.



***

Reactie van Roger17:

Zit t verschil tussen de twee autos in het koppel of de pk's?
Onze huidige zafira 27-LV-PD
En de Hyundai ix 35 41-RLT-3.
De dealer geeft aan dat de IX 35 het wel goed zou doen? doet?
Of Zijn er nog meer" hoge" mpv auto's met goede betrouwbare en zonder vaak storingenen mankementen met voldoende trekkracht om de caravan detleffs db 450 met maximum te beladen gewicht 1300 kg bvd gr. Wij denken aan een aanschafprijs van ongeveer 15000 euro.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het opgegeven kenteken van de Hyundai is niet juist. Misschien kunt voor de zekerheid het juiste kenteken opgeven zodat ik de juiste specificaties heb.



***

Reactie van Roger17:

Hyundai ix kenteken is 41-LRT-3
Sorry letters verwisseld.
Dit is t correcte kenteken.
Morgen gaan we in gesprek met dealer.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het koppel zegt feitelijk meer over de trekkracht en uw huidige Zafira heeft dat een fractie meer. Zoals gezegd gaat u er dan met de IX35 niet op vooruit. Het is geen slechte trekker maar ''redelijk'' en wanneer de inzet is een betere trekker aan te schaffen is de IX35 geen logische keuze.
Er zijn in de MPV klasse wel alternatieven met betere trekprestatie. U zou dan kunnen denken aan de Ford C-max met een 1.6 Ecoboost motor met 110 Nm. De Seat Altea 1.4 TSI met 92 kW is ook een mogelijkheid, net als de VW Touran met 103 kW. Deze auto's hebben ruim meer koppel en dus meer trekkracht en zijn wat mij betreft goede alternatieven.



***

Reactie van Roger17:

Jos dank je wel voor t advies. Ik kan deze dealer dan ook vragen om naar een betrouwbaar alternatieve auto uit te kijken. Wij zullen de huidige autos laten taxeren m.b.t. inruilwaarde.
28000 km per jaar is te weinig voor een diesel uitvoering neem ik aan. De opel zafira 1.6 170 pk ook een van de betere alternatieven.?



***

Reactie van Roger17:

Jos dank je wel voor t advies. Ik kan deze dealer dan ook vragen om naar een betrouwbaar alternatieve auto uit te kijken. Wij zullen de huidige autos laten taxeren m.b.t. inruilwaarde.
28000 km per jaar is te weinig voor een diesel uitvoering neem ik aan. De opel zafira 1.6 170 pk ook een van de betere alternatieven.?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De Zafira 1.6 T is een uitstekend alternatief. Zie de prestaties;

Indicatie maximaal hellingspercentage vanuit stilstand:20%
=fantastisch

ANWB indicatie prestaties bij 80-90 km/u constant (uw combinatie):
=goed

Bij aanschaf van een occasion is met een jaarkilometrage van 28.000 km diesel nog wel een alternatief. Maar wat betreft de trekcapaciteit volstaat de genoemde Zafira moeiteloos.