Ford ka 2011 met kapotte versnellingsbak is dit normaal?

Vraag gesteld door Kapotte lager ford ka2011 op 13 oktober 2015

Ik heb in december 2011 een nieuwe ford ka gekocht bij de dealer! Ik heb de auto altijd dealer laten onderhouden! Ieder jaar het verplichte onderhoud! Nu 48000 op teller!

In juli rook ik een benzinelucht en in mei is dit gemaakt! Kering rechts was kapot! Afgelopen maand moest de auto voor het eerst voor de keuring! Resultaat. Kering links en wederom rechts! Achterwiellager links, advies:remblokjes, bandjes en nieuwe wissers! Ik vond het raar dat de kering alweer kapot was! Dit viel onder garantie! Verder geen oorzaak genoemd! Eerst naar huis gegaan! APK niet afgemeld wel afgekeurd! Kostenplaatje bijna600 euro! Wel de beurt van 300 euro uit laten voeren!

Iemand gevraagd i.v.m. Kering en hij heeft hem op de brug gehad en noemde de differentieel lager! Deze was instabiel! Terug naar de dealer! Ze wilden er niet direct naar kijken! Dit kon niet , moest op afspraak, dag kwijt! Ze dreigden direct al met kosten( hoezo service) Na 1,5 uur kletsen(zeer vervelend) en uiteindelijk de bevestiging van een monteur (dat het vervangen van keringen niet opschiet als de differentieel onstabiel is) wilden ze er eindelijk naar kijken en ik mocht niet meer verder rijden en kon lopend naar huis! Vervangend vervoer koste 20 euro per dag!

Nu het resultaat! De versnellingsbak moet vervangen worden! Ford vergoed 15% en de dealer ook! Kosten voor mij komen daardoor op 1100 euro! (Normaal 1500) Dat is dus alleen voor de versnellingsbak.
de overige kosten ( voor de wiellager achter, nieuwe remblokjes en banden komen daar nog bij +/- 450 euro )
Het gaat mij om de versnellingsbak! Dit moet toch niet kunnen? Ik wil graag advies wat te doen en wat zijn mijn rechten? Wat mag ik verwachten?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Binnen de 50.000 km heeft u al problemen met de versnellingsbak van uw Ford Ka.

Dat zo snel de keerringen van de steekassen lekken moet inderdaad een oorzaak hebben en nu blijkt overmatige speling in het differentieel. U mag, op basis van conformiteit, van een versnellingsbak verwachten dat die 150.000 km mee gaat en reeds voor de 50.000 km moet deze blijkbaar vervangen worden. Het zou dus redelijk zijn dat 1/3 van de kosten voor uw rekening komt. Het aanbod is dus wel erg mager.

Remblokjes en banden zijn normale slijtage maar ook een wiellager bij deze km stand is best snel als er geen externe oorzaak voor is.