Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remblokken en remschijven

Vraag gesteld door Opel vectra op 13 oktober 2017

Ik heb kort geleden nieuwe remblokken en remschijven laten monteren. Vroeger keek er niet naar maar ben wel benieuwd of het normaal is dat de remschijven heet worden. Het is niet dat ik mijn hand verbrand maar ik kan deze niet 2 seconden raken. Velgen worden niet warm of heet. Auto rolt het zelfde door als voorheen, geen rook uit de blokken maar maak toch mij zorgen of dit normaal is. De blokken raken wel continu de schijven.
Graag hoor ik ook wat tips als het kan om deze goed in de gaten te houden.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt of het normaal is dat remschijven warm worden.

Tijdens het rijden kunnen remschijven warm worden omdat bewegingsenergie door wrijving omgezet wordt in warmte. De remschijven koelen door rijwind ook weer af. Na een normale rit kunnen remschijven lichtjes warm aanvoelen. Als ze echt heet zijn en er is niet stevig (of langdurig licht) geremd, dan is dat wel een indicatie dat de remblokken aanlopen op de schijf.

Demontage, schoonmaken en terugplaatsen kan de oplossing zijn. Ook oxidatie van de remzuiger kan de oorzaak zijn. Het komt voor dat na het vervangen van de remblokken de remzuiger in de remklauw door een andere positie in de cilinder vast gaat zitten. Onder invloed van vocht en vuil kan er op de zuiger roestvorming ontstaan die inwendig de boel als het ware op slot kan zetten. Vooral bij auto's die inmiddels wat ouder zijn. Het vervelende is dat dit juist voorkomt na het vervangen van de remblokken.

Wanneer je de nieuwe blokken monteert moet de remzuiger naar binnen gedrukt worden om voldoende ruimte vrij te maken voor een veel dikkere nieuwe remblok. De nieuwe stand van de zuiger neemt vaak een stukje roestvorming mee die in de oude stand op de zuiger is ontstaan. Erg vervelend na een relatief simpele ingreep van nieuwe remblokken. Het is helaas wel een overmacht situatie waar de garage geen schuld aan heeft en de rekening voor de klant komt.