Onafhankelijk advies n.a.v. verschillende visies garages

Vraag gesteld door Aral op 10 april 2018

Paar maanden geleden 5 jaar oude occassion VW UP gekocht bij een dealer, na aankoop bleek er geen centrale deurvergrendeling (niet naar gevraagd, omdat ik niet dacht dat dat nog bestond)op te zitten. Er zit bovaggarantie op de auto.
Bij de merkdealer gevraagd of er centrale deurvergrendeling geplaatst zou kunnen worden. De eerste eigenaar had de auto bij de merkdealer gekocht, dus zij hebben in hun systeem gekeken. Zij gaven aan dat er op deze auto met dit slot een terughaalgarantie zat op het slot, dus dit kon ik bij hun laten vervangen zonder kosten.
Na het vervangen van het slot bemerkte ik dat mijn binnenverlichting niet meer goed functioneerde. Ik heb niet meteen de link gelegd met het slot, dus ben teruggegaan naar de dealer waar ik de auto heb gekocht. Zij vertelden mij dat het aan het slot ligt en dat er een nieuw slot in moet. Aangezien het slot is vervangen door de merkdealer heb ik aangegeven dat ik daar terug naartoe ga, want dan hebben zij iets verkeerd gedaan.
Contact opgenomen met de merkdealer en die gingen het nakijken. Na 1 keer konden ze het probleem niet vinden, de 2de keer werd er aangegeven dat het niet aan het slot ligt, maar aan het boordnetregelapparaat. Dit vervangen kost €550,00. Aangezien het slot niet het probleem was volgens hun moest ik ook diagnosekosten betalen. Ik heb aangegeven dat als het slot het probleem niet is, dan zou het nog onder de garantie moeten vallen vandaar dat ik contact heb gezocht met de dealer waar ik de auto heb gekocht en die zeiden dat het probleem van de verlichting aan het slot ligt en dat de merkdealer dit heeft veroorzaakt , dus min of meer mijn probleem, want ik ben naar een andere dealer gegaan, dus valt het niet meer onder de garantie.
Er zijn nu een paar vragen die ik heb:
Ik heb alleen een slot laten vervangen wat viel onder fabrieksgarantie, vervalt dan meteen de bovaggarantie?
De merkdealer zegt dat er iets heel anders aan de hand is, de dealer waar ik mijn auto heb gekocht trekt dit in twijfel en vraagt zich af of de merkdealer niet iets fout heeft gedaan bij het plaatsen van het slot?
De dealer waar ik mijn auto heb gekocht wil wel naar het slot, maar dat is waarschijnlijk het probleem niet.
Welke stappen kan ik nu het beste nemen? Ik heb geen verstand van auto's en heb geen idee wie van de twee gelijk heeft?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Enkele maanden geleden heeft u bij een autobedrijf en gebruikte VW Up (5 jaar oud) aangeschaft. De auto is geleverd met garantie. Vanwege een terugroepactie vanuit Volkswagen, is het slot vervangen. Nadien blijkt de binnenverlichting niet meer te functioneren. De VW dealer ontkent enig verband tussen vervangen slot en binnenverlichting. De verkoper wil reparatie niet onder garantie uitvoeren. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Causaal verband vervangen slot en defecte binnenverlichting
Het is zo goed als zeker uitgesloten dat er een verband is tussen het vervangen van het slot en de defecte binnenverlichting, tenzij de binnenverlichting alleen niet functioneert bij opening van de portier,waarvan het slot is vervangen.

De unit die volgens de VW dealer defect is, zit bovendien op een geheel andere plaats, dan waar de reparatie aan het slot heeft plaatsgevonden.

Garantie
De verkoper dient op grond van garantie het deelt aan de binnenverlicting te verhelpen, tenzij zij onomstotelijk kunnen bewijzen dat de VW dealer hier verantwoordelijk voor is.

Geschillencommissie
Mocht de verkoper BOVAG-lid zijn, dan kunt u bij een geschil deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.