Ford Focus stationwagen 2009. Accu is na 1 week leeg bij geen gebruik van auto.

Vraag gesteld door basting op 27 augustus 2015

Bij 2 garages al gezocht naar lekstroom. Telefoonvoorbereiding is reeds uitgeschakeld. Men constateert dat dynamo in orde is. In 2014 nieuwe accu geplaatst. Accu loopt steeds leeg na een dag of 5 stilstand en moet dan steeds met druppellader opgeladen worden. Zeer frustrerend! Het lijkt zo wel een elektrische auto welke steeds aan de kabel moet.
Dank voor uw antwoord.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U schrijft dat de garage op zoek is geweest naar lekstrook. Hoe hoog is de lekstroom? Normaal gesproken is die van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère). Als het boven de 0,1 Ampère komt, dan spreken we van een bovenmatig stroomverbruik in ruststand, en moet de oorzaak worden opgezocht en verholpen. Bij een lagere lekstroom moeten we de oorzaak van de lege accu ergens anders zoeken. Eén mogelijke oorzaak is het gebruik van de auto. De dynamo werkt dan goed, maar toch kan het zijn dat de accu niet volledig geladen is als u de auto voor langere tijd parkeert. De dynamo moet namelijk wel genoeg tijd krijgen om de accu volledig op te laden. Bij lange ritten tussen de lange stilstand is dat geen probleem, maar bij het rijden van korte stukjes kan de dynamo het niet bijbenen. Tenslotte kan er nog het verkeerde soort accu gemonteerd zijn.    



***

Reactie van basting:

De auto gaat a.s. weekend 1 week naar de garage om het lekstroom verloop goed in beeld te krijgen per dag en dus over 7 dagen totaal. Als de lekstroom hoger is dan de door u genoemde max. waarde, dan moet dat verder uitgezocht worden. Is deze binnen de norm, dan zou de accu niet leeg mogen zijn bij 1 week stilstand. Ik houd u op de hoogte en zal de lekstroom waarden opvragen.



***

Reactie van basting:

Als toevoeging nog het volgende uit laatste rapport garage: Na verwijdering van alle zekeringen na F3 blijft er nog een poosje 0.22 A lekstroom aanwezig. Bij plaatsen van zekeringen gaat bij zekering 107 er weer een stroom vloeien (combiklok). Bij het verwijderen van de combiklok blijft de stroom van 0.22 A aanwezig. Vermoedelijk dat de BCMI (? , niet goed leesbaar) wakker gemaakt wordt door de combiklok en niet meer in rust gaat.
Laadspanning vol belast: 13.8 V = ok.
Lekstroom na 2 uur: 220 mA, is wat aan de hoge kant, maar te weinig om de accu op een week helemaal leeg te trekken (2.6 Watt).
Zoals vermeld volgt er nog een week controle per dag.



***

Reactie van harry h:

bij 220 mA is er na ca. 4,5 uur 1 ampere-uur weggelekt.
in 24 uur is dat ruim 5 ampere-uur.
bij een accu van 40 ampere-uur is dat 8 dagen
nu is het geen 8 dagen, maar 5 dagen, je mist dus 3 dagen.
niet prettig maar ook niet extreem.
de vraag is wat voor accu en hoeveel ampere-uur is dat ding
heb je een professionele accu of een budget accu of heb je die op de vlooienmarkt gekocht?
zelf kies ik persoonlijk nooit iets waar budget voor staat, dat is altijd een teleurstelling.



***

Reactie van basting:

Probleem na lange tijd opgelost: Ford dealer WZ Vlaanderen kreeg het niet voor elkaar, dan maar dealer Oost Zeeuws Vlaanderen opgezocht. Bleek het combi instrument in dashboardpaneel de schuldige. Onderdeel opgestuurd ter reparatie, nadat dit retour kwam, was men zo slim om vòòr terugplaatsing eerst nog even te testen: bleek dat de reparatie niet goed was uitgevoerd en er nog steeds lekstroom was. Advies: plaats nieuw combi-instrument nr. 1673173 ad € 630.13 excl. BTW. Alzo gedaan en nu is tot op heden alles ok.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Fijn dat het is opgelost, en dat u de oplossing hier nog even laat weten. Mogelijk dat andere Focus-rijders met hetzelfde probleem er ook mee geholpen zijn.