Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn auto (Saab 93 2006 estate benzine) houdt bij +_ 1800/1900 tpm

Vraag gesteld door k.kuiper op 16 januari 2017

Storing, inhouden is er dan wel en niet. Bij een warme motor lijkt het inhouden er niet te zijn. Het bedrijf dat de auto in onderhoud heeft kan geen oorzaak vinden.
Er worden geen foutmeldingen gegeven bij het uitlezen. Het inhouden is steeds in het gebied van 1800/1900 tpm, in de tweede en derde versnelling. Bij hoger toerental en de vierde/vijfde versnelling houdt de auto niet in. Ook lijkt de buitentemperatuur van invloed te zijn heb ik de indruk. Bij een hogere buitentemperatuur lijkt het minder te zijn.
De bougies zijn vervangen, maar de auto blijft inhouden.
De airco uitzetten levert geen verbetering uit en ook het toerental blijft gelijk bij het inhouden. Er is gecontroleerd op valse lucht. Luchtmassameter is gewisseld.
Valse lucht blijkt het niet te zijn en ook het wisselen van de luchtmassameter levert geen verbetering op.
Waar zou dit inhouden mee te maken kunnen hebben en waar zou ik gericht naar kunnen vragen om naar te kijken?
Onlangs is de waterpomp vervangen en de koppeling, waarna het inhouden is begonnen, opmerkend dat bij het genoemde toerental de auto in derde versnelling al zolang ik de auto in bezit, heb wat stoterig rijd.
Ook daar is aandacht aan besteed, maar heeft niet echt resultaat opgeleverd. Het gashuis is toen vervangen.
In de hoop dat de experts van de ANWB hier iets over kunnen aangeven om deze storing te kunnen verhelpen.
Bij voorbaat dank.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een inhoudende motor van uw Saab.

Het is lastig om een concrete oorzaak aan te geven. Er kan nog weleens sprake zijn van een bobine probleem. Ik kom ook weleens tegen dat de gasklep opnieuw afgesteld moet worden. Misschien dat er na de vervanging van de koppeling en waterpomp een temperatuur sensor vergeten is aan te sluiten af een gebrekkige aansluiting op de BDP sensor.

Het is heel erg gokken op iets dat toch vooral een zoekplaatje is. Er is helaas voor dit gebrek géén heel herkenbare en Saab-typische oorzaak voor aan te geven.