Boardcomputer Zafira Tourer valt uit en reageert soms niet op signaleren van veiligheidssensoren

Vraag gesteld door beef op 23 mei 2016

Ik heb sinds 2014 een Opel Zafira Tourer Automaat, met diverse veiligheidssystemen (parkeersensoren, sensoren voor rijbaan bewaking, dodehoek, ruitenwissers, groot licht etc..)

Sinds mei vorig jaar zijn er steeds meer (veiligheids)functies die plotseling uitvallen en is de navigatie is regelmatig de weg kwijt (bv een kaartpositie die niet klopt, soms zelfs een positie in een ander land) en soms valt zelfs het gehele systeem (inclusief navigatie) volledig uit. Erg lastig, vooral omdat ze toch op deze systemen vertrouwd.

De dealer is al sinds mei 2015 op de hoogte en een Opel monteur heeft deze storing met eigen ogen gezien. Deze gaf toen aan dat Opel ervan weet en werkt aan een oplossing (dat was december 2015).

Inmiddels lijkt het erger te worden en heb ik recent bij het achteruitrijden een paal geraakt, die de sensoren "eigenlijk hadden moeten zien". (wat als het een kind of een dier was geweest??)

Echter, geen waarschuwingssignaal gehad/gehoord. Na dit akkefietje direct naar de garage en alle sensoren laten testen. Resultaat: Alle sensoren "pass".
(Snelle actie van garage, want zij balen er ook van).
Meest waarschijnlijk: Falen van de boardcomputer.

Opel Nederland hierover gebeld, gemaild en recentelijk ook per brief geïnformeerd. Reactie van Opel NL: Bestuurder is altijd verantwoordelijk (ja, dat snap ik ook), maar GEEN WOORD over problemen met board computer.

Contact gehad met RDW:Veiligheidsopties zijn opties en het mogelijk niet functioneren tasten de (APK) essentie niet aan (wij kunnen niet helpen).
Bovag: Het betreft een nieuwe auto, dus dan is BOVAG bemiddeling niet van toepassing.

Hoe kom ik er na achter of mijn auto nu wel/niet veilig is?
Wat moet ik doen om dit probleem de wereld uit te krijgen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over verschillende veiligheid en navigatie gerelateerde klachten van uw Opel Zafira van 2014.

Of uw auto al dan niet veilig is valt lastig vast te stellen omdat het parkeersensor incident wellicht ook écht een incident geweest is. Het is lastig aan te tonen dat er sprake geweest is van een storing wanneer er feitelijk niets van dat alles wordt vastgesteld.

U geeft echter wel aan dat vanaf mei 2015 er diverse storingen hebben opgetreden. Kennelijk is dit in december 2015 ook concreet erkend door de dealer en ben daarom wel van mening dat u binnen het afgelopen halfjaar u zeker een definitieve oplossing had mogen verwachten. De importeur onttrekt zich van z'n verantwoordelijkheden omdat formeel ook de dealer het moet oplossen. Uiteindelijk heeft u daar de auto ook gekocht en mag u inmiddels verwachten dat de beoogde oplossing inmiddels wel 'n keer gaat komen. Om de problemen uit de wereld te krijgen adviseer ik u het ''Stappenplan klachten na aankoop'' door te lopen en uiteindelijk een ingebrekestelling te versturen richting de dealer. Via de betreffende pagina vindt u ook de link naar o.a. de modelbrief garantie.

Hier de link naar Klachten na aankoop.