Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autobanden

Vraag gesteld door AHR op 1 mei 2018

Ik heb een auto zonder reservewiel.
Ik heb twee sets velgen een voor winterbanden en een voor zomerbanden. Het betreft de zomerbandenset.
De banden voor zijn 275/40R20 102W en achter 315/35R20 106W
beide van het merk Goodyear Wrangler F1. Volgens de bandenzaak zijn het geen runflats.
Vraag 1 Is het verstandig om met deze brede banden te rijden? Denk aan veiligheid, rolweerstand, benzineverbruik etc.
Vraag 2 Mag ik met deze banden rijden en wat doe ik als ik er pech mee krijg?
Vraag 3 Is een bandenreparatie set aan te bevelen? Denk aan persoonlijke veiligheid bij gebruik. En kan ik nadien mijn band nog laten repareren?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Op uw vraag 1 over bandenmaten is geen zinnig antwoord te geven zonder te weten over welke auto het gaat. U kunt dat vermelden in de reactiemogelijkheid hieronder.

Een reparatieset is niet altijd een oplossing. Soms zit het lek op een plek waar niet gerepareerd kan worden, is het lek te groot of lukt het niet om met het dichtmiddel de band weer luchtdicht te krijgen. Met een reservewiel, al is het een klein noodwiel, heeft u meer zekerheid na bandenpech sneller weer op weg te kunnen.



***

Reactie van AHR:

Het is een BMW X5 4.8i van 2007



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Dank u voor de informatie. Een BMW X5 4.8i uit 2007 (waarschijnlijk gaat het om model E53) werd af-fabriek geleverd met bandenmaat 275/40R20 op de vooras en 315/35R20 om de achterste velgen. De bandenmaat voldoet volgens BMW dus het beste aan de wensen en eisen zoals veiligheid en rijeigenschappen.

Standaard waren de banden runflat. De auto werd geleverd zonder reservewiel. Nu liggen er 'gewone' banden onder, wat uw vraag over lekrijden nu ook duidt.

Een reservewiel is een aanrader. Bij bandenpech in Nederland kan de Wegenwacht u ook zonder deze voorziening wel verder helpen, maar daar kan afhankelijk van de beschikbare mogelijkheden veel meer tijd in gaan zitten. De Wegenwacht zal bij een kapotte band ergens een passend alternatief moeten scoren, of de auto moeten transporteren naar een bandenleverancier.

Maakt u zich over het brandstofverbruik geen zorgen. Daar zullen andere banden geen meetbare verbetering in maken. Wat u wel kunt doen is lekker rustig toeren en veel laten uitrollen van de (leeg) 2275 kg zware wagen met zijn bijna vijfliter achtcilinder.



***

Reactie van AHR:

Dank dit wilde ik weten.