actuele navigatie software

Vraag gesteld door RENGO op 28 maart 2017

Heb klacht over verouderde navigatie NIEUWE auto Hyundai IX 20 PREMIUM 2016. het blijkt dat er geen recente navigatie software in zit. De dealer geeft volgende reactie": "De originele fabriek navigatie ’s die geen gebruik maken van TomTom lopen altijd minimaal 8 maanden achter. Dit heeft o.a. te maken met bepaalde rechten en verstrekkingen van kaart gegevens door Rijkswaterstaat" WAt is uw visie op dit antwoord? Klopt dit ?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de navigatie software van uw Hyundai IX20.


U mag verwachten dat een nieuw afgeleverde auto zoals in uw geval de Hyundai IX 20, voorzien is van het meest recente kaartmateriaal van de betreffende leverancier. Hyundai meldt daar het volgende over;
''Uw navigatiesysteem maakt gebruik van route-informatie van Navteq (tegenwoordig HERE, (Adm)), één van de grootste leveranciers van digitale kaarten voor gps-navigatie in auto’s. Navteq actualiseert de informatie continu. Elke verandering aan het wegennet die de wegbeheerder meldt, of wijzigingen die Navteq zelf heeft waargenomen, worden geregistreerd en eens per jaar verwerkt in een nieuwe versie van de software. Deze software is geschikt voor het Hyundai-/LG-navigatiesysteem dat in veel Hyundai’s (sinds 2010) wordt toegepast''.


De kaartleverancier houdt dus over een langere periode wijzigingen bij van het wegennet, al dan niet gemeld door de wegbeheerder, om ééns per jaar weer met een update te komen. Of dat te maken heeft met rechten en regels van de wegbeheerder is ons niet bekend. Misschien is een jaarlijkse update een contractuele afspraak tussen Hyundai en de kaartleverancier. Ik ben wel van mening dat een jaarlijkse update niet onredelijk is. Mits het kaartmateriaal dan uiteraard wel volledig up to date is.