Te snelle bandenslijtage

Vraag gesteld door peterdemos op 05 februari 2016

Ik kocht mijn Citroen C5 automaat in dec. 2009 voorzien van Michelin 225/55 R17 97Y Primacy3 banden. Na 2 jaar en 33.000km moesten de voorbanden worden vervangen in nov. 2011. In dec. 2013, 26.000km verder (totaal 59.000km) waren er weer 2 banden aan vervangen toe, de andere 2 zouden nog een paar maanden meekunnen. Om te voorkomen dat ik binnen een paar maanden 2x nieuwe banden moest vervagen, heb ik ervoor gekozen om ze alle 4 (met korting) te laten vervangen. In dec. 2015, 22.800km verder, moest de auto voor de APK: 2 voorbanden op 2,7mm en achter op 3,6mm. De nieuwe banden zijn iedere door mijn Citroen-dealer vervangen. De garage gewezen op de snelle slijtage, maar geen reactie. Daarop Michelin Nederland benaderd: ik heb hen een uitllijnrapport van Euromaster toegestuurd + bovenstaand verhaal. Michelin heeft 2 nieuwe banden naar mijn dealer gestuurd, met het verzoek deze áchter te plaatsen, de achterbanden (nog 3,6mm) moesten vóór worden geplaatst en zij zou de 2 oude voorbanden ophalen bij de dealer voor nader onderzoek. Michelin verzocht mij om de slijtage na 1 jaar nogmaals te laten controleren. Zij had het over een mogelijk kromme fusee-pen vóór en een scheef staande achteras. Uitlijnrapport wees uit dat 1) dwarshelling links- en rechtsvoor schelen 1 graag (masg volgens Citroen max. 1/2 graad zijn), wiel linksvoor bijna recht, rechtsvoor staat scheef. 2) Sporing/wielvlucht achteras buiten de toleranties, mogelijk staat de as verkeerd. Michelin geeft aan dat dit type band gemiddeld 45.000km meegaat, met een min. van 35.000km en max. 60.000km afhankelijk van de rijstijl. MIJN VRAAG: Gezien het feit dat de slijtage vanaf aanvang al te hoog was (nieuwe auto in 2009 bij 0 km) en iedere 2 jaar erger is geworden (33.000 resp. 26.000 resp. 22.800km) is mijn vraag of de auto vanaf aanvang (nieuw) al niet goed is afgeleverd?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt zich af of de wielstanden van uw auto al vanaf de aflevering niet goed gestaan hebben.

Dit is achteraf gezien niet meer te achterhalen. Het probleem blijkt nu zowel aan de voor als achterzijde aanwezig te zijn waardoor het niet waarschijnlijk is dat dit bij de aflevering al aanwezig was. Afwijkingen in wielstanden kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een stoeprand maar ook door een grote oneffenheid in de weg of door een obstakel op de weg. Vaak staat daarna het stuur niet meer recht in de rechtuit stand en slijten de banden niet meer netjes, gelijkmatig.

Ik vraag mij ook af waarom de 1e keer de auto niet uitgelijnd is. Als dit wel gedaan was zou het probleem toen al opgelost zijn en verdere overmatige slijtage voorkomen.

Waardoor de slijtage in de loop der tijd erger is geworden kan ik ook niet verklaren.

Hoe vervelend ook, aantonen dat dit probleem al aanwezig was vanaf het begin lijkt mij niet meer mogelijk.