Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor vervuiling

Vraag gesteld door Aad Putter op 8 november 2017

Ik heb een Citroen type: C4 Picasso met een THP 165 S&S Aut. Intensive. De auto is nu 26 maanden oud en heeft 16.500 km gereden. Dus twee maanden uit de garantie.
De storing aan de motor werd door de computer gemeld als motorstoring.
Het probleem met de motor bleken sterk vervuilde kleppen en verstuivers van cilinder 1 en 2 te zijn.
De kleppen en de verstuivers worden momenteel in de garage schoongemaakt.

In een poging om de motoren tegenwoordig zo klein, zuinig en schoon mogelijk te maken heeft men de kans op dit vervuilings probleem niet goed ingeschat.
Ik denk dat we hier gezien de leeftijd en gebruik van deze auto te maken hebben met een constructiefout en deze storing volgens mij hieraan ten grondslag ligt.
Zoals u ziet is de garantie periode van twee jaar net verlopen en mijn vraag is:
1. Hoe is dit te voorkomen in de toekomst.
2. Hoe kan voor de reparatie van deze motor een beroep worden gedaan op een garantie of coulance regeling bij Citroen.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Net buiten de fabrieksgarantie geeft de motor (THP) van uw Citroën C4 Picasso (16.500 km) een storingsmelding. De motor blijk vervuild; kleppen en injectoren. U vraagt zich af hoe u een dergelijke vervuiling van de motor in de toekomst kan voorkomen. Tot besluit vraagt u zich af wie er voor de reparatiekosten iodraait.

THP-motor
Naast problemen met distributieketting (uitrekken), staan deze motoren bekend vanwege vervuiling (kleppen/injectoren).

Vervuiling van dze motoren kan voorkomen worden door bij een hoger toerental - dan indicator aangeeft - over te schakelen naar een hogere versnelling.

Wettelijke garantie
Hoewel de fabrieksgarantie verstreken is kunt u zich als consument wel een beroep doen op de wettelijke garantie (art 7:17 BW). Vanwege de gebrekkige motor voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting, welke u zou mogen hebben op grond van de koopovereenkomst.

Het is daarbij wel van essentieel belang dat u de verkopende partij in de gelegenheid stelt het gebrek te herstellen. U verspeelt anders uw rechten.

Op grond art 7:21 lid 2 BW zijn de kosten voor herstel voor rekening van de verkopende partij.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.