Poederblusser of schuimblusser in auto, camper of boot?

Vraag gesteld door Erwin Schipper op 06 december 2016

Een poederblusser geeft nevenschade aan vooral electronica, maar schuimblussers kunnen bevriezen, aldus Rens ten Feld. Dus een poederblusser heeft de voorkeur. Er zijn schuimblussers, in de vorm van forse spuitbussen, bestand tegen -15 gr. Celsius. Ik meen te weten dat er al zijn voor -20 gr.

Deze blussers zijn niet geschikt voor branden type C, dus niet voor gasbranden.
Kunnen deze schuimblussers dan wel gebruikt worden in benzine- en dieselmotoren? En beter niet in camper en boot en auto's op gas?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Voor in de auto komen er twee soorten brandblussers in aanmerking; de poederblusser en sproeischuimblusser.

Sproeischuimblussers kunnen gebruikt worden om branden van vaste stoffen en vloeistoffen te blussen, de klassen A en B. Een sproeischuimblusser is gemakkelijk te bedienen door een niet-geoefend blusser en heeft het voordeel dat er na gebruik geen grote nevenschade ontstaat, behalve dat schuimblussers elektrische componenten kunnen beschadigen of kortsluiting kunnen veroorzaken, omdat het blusmiddel voor een groot deel uit water bestaat.

Het voordeel van een poederblusser is dat er ook brandende gassen mee kunnen worden geblust, dat kan niet met een schuimblusser. Een poederblusser is daarnaast zeer effectief bij brandstofbranden.