Defecten na software update Seat Ibiza ST

Vraag gesteld door SjoemelSeat op 31 januari 2018

Hallo,
Nadat mijn Seat Ibiza ST ecomotive uit 2011 (1,2 TDI) een software update (sjoemel software) heeft gekregen is mijn auto meerdere malen gestand aan de snelweg. Eerst 1 verstuiver defect. Nu 1 jaar later zijn de 2 andere 2 verstuivers defect, de turbo is vastgelopen, het inlaatspruitstuk, egr, sensoren vervuild tot en met de roetfilter. De dealer wil dit maken voor 3500 euro. De auto rijdt nu helemaal niet meer. De verstuiver vallen waarschijnlijk onder de seat coulance regeling (vaker problemen met de verstuivers na de software update). Ik vermoed dat de turbo, erg, inlaadspruitstuk, sensoren en roetfilter juist zijn vervuild door de defecte verstuiver waarbij de oorzaak bij de software van Seat ligt. Komen deze klachten vaker voor? Wat zijn je rechten na de software update? Kan Seat Nederland hier wellicht iets in betekenen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt tal van defecten aan uw Seat Ibiza 1.2 TDI na de sjoemel software update.

De importeur heeft een extra regeling bij defecten na de update. Op de website van Pon wordt daar het volgende over gemeld;

Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?

Volkswagen heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd. Deze extra regeling geldt voor een periode van 24 maanden na uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 km op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt). Uiteraard geldt de extra regeling ook met terugwerkende kracht voor alle betrokken auto’s die in het verleden al zijn aangepast.

Deze extra regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.

Het mag duidelijk zijn dat deze regeling niet voor niets is getroffen en dat soortgelijke klachten ons vaker bereiken. Uw gemelde gebreken vallen deels onder deze extra regeling. Alleen de turbo en het roetfilter zijn daarin niet opgenomen maar de overige componenten lijken wel onder die noemer te vallen. Hoewel turbo en roetfilter problemen duidelijk in relatie gebracht kunnen worden met de andere defecten, zal dat vermoedelijk niet snel gehonoreerd worden.

Voor garantie of een redelijk coulance voorstel bent u aangewezen op de leverende partij. Hopelijk is dat de dealer die u de auto geleverd heeft. U moet de dealer duidelijk wijzen op deze regeling met het verzoek om desnoods via de importeur met een acceptabele regeling te komen.