Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Citroën Berlingo trilt bij optrekken in 1ste versnelling en in zijn achteruit

Vraag gesteld door ArjenJ op 30 april 2018

Ik heb in januari een Citroën Berlingo 2005 (175.000km) aangeschaft waarvan het koppelingspedaal diep moest worden ingetrapt en de koppeling ook direct aangreep zodra het pedaal iets omhoog kwam. Op advies van mijn garage heb ik de gehele drukgroep en koppeling laten vervangen maar daarna is er voor wat betreft het koppelingspedaal niks veranderd, hij greep nog steeds diep en snel aan en ik moest gas geven om de motor niet af te laten slaan. Ik ben daarvoor enkele keren teruggeweest en uiteindelijk zag een andere monteur dat de stand van het koppelingspedaal niet goed was en heeft hij het pedaal hoger kunnen monteren waardoor er een normale slag ontstond.
Sinds de vervanging van de drukgroep echter trilt de auto bij optrekken onder de 1.500 toeren in de 1ste versnelling of en z’n achteruit. Ik ben inmiddels ook daarvoor nog twee keer bij de garage teruggewenst maar daar zegt men na met de auto te hebben gereden dat het wel meevalt en dat er niks aan de koppeling mankeert. Omdat ik de indruk heb dat mijn klacht serieus is behandeld (alleen maar rondrijden) veronderstel dat er iets niet is goed gegaan en heb mijn twijfels: was de vervanging van de drukgroep mogelijk niet nodig en is eea niet goed terug in elkaar gezet (door ruimte in drukgroeplager) of heeft men een nieuwe drukgroep aangebracht maar is er iets anders mee aan de hand? De garage zegt dat het ook aan de assen kan liggen maar dat zou gezien moeten zijn tijdens het vervangen van de drukgroep en van de wiellagers. Waar kan ik informatie halen over of de reparatie goed is uitgevoerd?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U Citroën Berling trilt bij het wegrijden vanuit de eerste versnelling en achteruit.

Ik vermoed dat deze trilling ontstaat op het moment dat de koppeling net aangrijpt. Dus niet wanneer u al rijdend het pedaal al los heeft maar juist wanneer u met half ingetrapt pedaal de auto in beweging zet.

Dit merkt u kennelijk ná het vernieuwen van de koppeling op. Mijn vermoeden gaat toch uit naar een fout bij montage of een ondeugdelijk onderdeel van de koppeling. Een olielekkage met een vette koppelings als gevolg zou ook nog een oorzaak kunnen zijn. In theorie kan een krom vliegwiel hier ook mee in verband gebracht worden.

Al met al wat mij betreft alle reden dit verschijnsel elders te laten beoordelen. Met een proefrit moet redelijk zeker vastgesteld kunnen worden of dit koppeling gerelateerd is en of de boel opnieuw los moet. Dan moet u zeker nog aanspraak kunnen maken op garantie.

Het diep aangrijpen van de koppeling zoals bij aanschaf én zelfs na vervanging van de koppeling lijkt toch meer met de bediening te maken. Dan denk ik aan een verkeerd afgestelde kabel of een probleem in de hydraulische bediening afhankelijk van het type Berlingo. De vraag of de koppeling wel terecht is vervangen blijft echter lastig om dat met terugwerkende kracht aan te kunnen tonen. De koppeling moet wel trillingsvrij kunnen werken. Misschien kunt u een andere garage inschakelen voor een diagnose.



***

Reactie van ArjenJ:

@Jos van Drift: dank voor uw reactie. Waar zou ik dat door middel van een proefrit etc. kunnen laten beoordelen aangezien Bovag reglementair niet aan een second opinieonderzoek meewerkt? Ik woon in Bussum.



***

Reactie van Jos van der Drift:

U zou het verschijnsel van het trillen gewoon bij een garage kunnen laten controleren. Eigenlijk hoeft dat feitelijk niet meer dan een proefrit te zijn. Dit hoeft niet meer te zijn dan ''even'' en andere blik op dit verschijnsel en of u inderdaad een reden heeft uw garage aansprakelijk te stellen voor een ondeugdelijke reparatie.