Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur accu Plugin Hybride

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 juni 2024

Ik sta voor de keuze welke brandstof voor nieuwe lease. kilometrage ruim 35000 per jaar. enkele reisafstand  werk varieert tussen 80-120km. Kan thuis laden. een PHEV haalt praktisch max 70km (Volvo V60) of max 100km (VW Passat). Kan de batterij er tegen als die 2 keer per dag wordt volgeladen en 2 keer per dag wordt leeggereden? Of is na 400 laadcycli per jaar in 5 jaar de batterij technisch afgeschreven en moet die vervangen worden?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een PHEV las leaseauto in te zetten om daar voor woon-werl doeleinden zoveel mogelijkdat elektrisch te doen. U vraag of het dagelijks twee maal laden gevolgen heeft voor de levensduur van de HV accu.

Laadcycli

Bij het laden en ontladen van een accu ontstaat er altijd slijtage. Eén keer volledig ont- en opladen van de accu noemen we een laadcyclus. Elke keer wanneer de accu deels op- of ontladen wordt spreekt men slechts over een percentage van de laadcyclus. Maar wat ons betreft zou minimaal 1.500 laadcycli zonder bovenmatige accu degradatie wel mogelijk moeten zijn.

Lange levensduur

Intussen blijkt ook dat de gebruikte accu’s van zo’n goede kwaliteit zijn dat deze zelden volledig vervangen hoeven te worden. De meeste autofabrikanten, ook Volvo en VW, geven immers maar liefst 8 jaar of 160.000 km garantie of de betreffende aandrijfaccu, en wordt dat ook gehonoreerd wanneer de accudegradatie méér dan 30% blijkt te zijn. En wellicht dat op basis van uw leasecontract de levensduur van de batterij van de genoemde kandidaten zeker wel gehaald gaat worden, en anders is fabrieksgarantie nog altijd een veilige stok achter de deur.