Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn Opel stopt na 2 minuten met laden

Vraag gesteld door P. Linder op 27 mei 2024

Ik heb al 5 laadsessies gestart, maar laden stopt na een paar minuten. Laadpaal wordt wel blauw maar springt snel op groen. Resultaat 0kw geladen. Ik gebruik de anwb laadpas.

Merk: Opel
Type: Mokka e
Bouwjaar: 2023

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Bij uw Opel stopt de laadsessie steeds na ongeveer 2 minuten. Recentelijk ontvangt de ANWB vaker soortgelijke vragen/klachten over boordladers van automerken als Opel, Peugeot en Citroën (Stellantis) . De boordlader (OBC genoemd) moet in sommige gevallen vervangen worden. Mogelijk is in uw geval de boordlader eveneens de boosdoener. Nu de fabrieksgarantie gelukkig nog van toepassing is, adviseer ik u zich hierop te beroepen bij uw Opel-dealer. Uw dealer dient in beginsel het gebrekkige onderdeel kosteloos te herstellen of te vervangen.

Speciale regeling Stellantis

‘Modellen met een productiedatum vanaf juli 2019, die zijn uitgerust met de Mahle 11kW On Board Charger, komen in aanmerking voor een verlengde speciale dekking van 2 jaar (lees: bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie). Alle andere voertuigen – zonder deze specifieke OBC – vallen niet onder de regeling’ aldus een woordvoerder van Stellantis op vragen van de ANWB.

Non-conformiteit

Zou herstel of vervanging van de OBC niet onder de dekking van de fabrieksgarantie of de speciale dekking/regeling van Stellantis vallen, dan zou u – mits sprake van een consumentenkoop – eventueel een beroep kunnen doen op non-conformiteit (artikel 7:17 BW), nu de OBC niet voldoet aan de redelijke verwachting die u hieraan mocht stellen op grond van de koopovereenkomst.

Indien vaststaat dat er sprake is van non-conformiteit, dan dient de dealer/verkoper het gebrek kosteloos te herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn (artikel 7:21 lid 1 -3 BW). Wanneer uw dealer/verkoper hier niet aan voldoet, dan behoort een prijsvermindering op de koopprijs auto, of zelfs ontbinding van de koopovereenkomst – mits ge gerechtvaardigd - tot de mogelijkheden.

Oproep aan onze leden

Meld u zich svp bij de AMWB indien u soortgelijke klachten aan de OBC van uq auto ervaart of heeft ervaren. Ook zijn wij zeer benieuwd naar hoe of uw dealer deze klacht heeft afgehandeld