Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is interne vervuiling oorzaak van trilling?

Vraag gesteld door M. Halsema op 19 mei 2024

Ik heb een peugeot 308 1.2 110 pk. Ik heb na het vervangen van de distributie 98000km en grote beurt last van een hobbelende auto bij koude start en gaat het toerental naar iets boven de 1100 toeren ( wat normaal is volgens de peugeot dealer) als ik weg rij dan is het hobbelen ook weg,  maar trilt hij lichtjes en houd hij in en schokt een beetje. Hij is 2 keer terug naar de garage geweest ( officieel peugeot dealer.) Maar zeggen niks te kunnen vinden. Wel merkten ze op dat de kleppen vervuild zijn maar geen 100% garantie geven dat dat de oorzaak is 1000 euro kost mij dat?moet ik dat laten doen? En kan dat de oorzaak zijn. Ik hoor het graag morgen ga ik naar een andere garage voor een second opinie.

Merk: Peugeot
Type: 308
Bouwjaar: September 2018
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of vervuilde kleppen de oorzaak kunnen zijn van het trillen van de motor.

Interne vervuiling

Interne vervuiling is een veel gehoorde klacht bij motoren met directe benzine inspuiting en dan voornamelijk bij auto’s die veel in deellast worden gebruikt. Auto’s die regelmatig zwaar belast worden of hogere snelheden rijden in het buitenland hebben aanmerkelijk minder last van deze interne vervuiling.

Reinigen

Deze vervuiling kan verschillende vormen aannemen. In bepaalde gevallen kan de motor intern gereinigd worden zonder demontage van enorm veel delen. Verschillende garagebedrijven bieden dit aan, het is alleen lastig om vooraf een goede inschatting te maken van de slagingskans. Lukt dit niet dan zal een veel grotere operatie noodzakelijk zijn, met bijkomende kosten.

Diagnose
Deze interne vervuiling kan zeer zeker de oorzaak zijn van niet optimaal presteren waardoor een auto onregelmatig loopt of inhoudt. Of het in dit geval ook de oorzaak is kan ik op afstand niet met zekerheid zeggen maar een schoon inlaattraject is eigenlijk wel een voorwaarde voor goede prestaties. Ik zou dus altijd aanraden om de kleppen, en eigenlijk het inlaattraject, goed te laten reinigen.

Waarschijnlijk zal de andere garage tot eenzelfde advies komen; een schoon inlaattraject is noodzakelijk voor goede prestaties, dus een eerste stap in de goede richting.

 

Reacties

M. Halsema

Auteur - 22 mei 2024

Ik ben bij een andere garage geweest, waar namelijk mijn vader ook zit. Ze hebben mij meteen geholpen. Na 5 seconden hadden ze het 1 ste probleem al opgemerkt. De Bougie van cilinder 2 had (sorry dat ik het misschien verkeerd benoem) langsgevonkt. Hij ging vervolgens verder kijken en er lag een stukje metaal onderin. De monteur had alles weer gemonteerd en wat denk je. Precies, de motor was al een stuk stiller toen hij hem starte. We zijn toen een stukje gaan rijden en hij hield niet meer in en hij hobbelde een stuk minder. Toen heefd hij de computer aangesloten en ging kijken of de cilinders goed stonden ( nogmaals excuses voor mijn uitleg) en zag dat ze niet goed waren uitgelijnd hij heefd de krukas opnieuw uitgelijnd. Hij liet mij zien dat het niet optijdstond zat er een paar tiende naast? Om een lang verhaal kort te maken hij rijdt weer als nieuw. 1000 euro bespaart - deze werkzaamheden natuurlijk.  En kleppen reinigen snapt hij niet ze waren geeneens zo vies.   

Pieter

ANWB Expert - 27 mei 2024

Dank u wel dat u uw ervaring met ons deelt. Ondanks wel verkeerde termen (vonk overslag en klep timing) kan ik wel opmaken wat er uitgevoerd is door de garage en zo te zien was het geen enorme ingreep die wel geleid heeft tot een succesvolle operatie. Fijn dat de auto weer een stuk beter rijdt!
Wellicht kunt u eens denken of interne reiniging alsnog van toepassing is. Zoals ik aangaf, bij beperkte verontreiniging is een mildere schoonmaak wellicht mogelijk. Dit reinigen zonder demontage van delen is mogelijk door gebruik te maken van bijvoorbeeld interne reiniger van Bardahl.