Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstofpomp stuk na 10.000 km inbouw lpg installatie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 mei 2024

Ik heb bij een km stand van 148.000 km lpg laten inbouwen en ongeveer 10.000 km later is de hogedruk brandstofpomp defect, kan gebeuren dacht ik.
Maar nu heeft mijn zoon hetzelfde defect na ongeveer 10.000 km na inbouw van de lpg installatie met zijn Seat Leon 1.8 uit 2018.
Kan er een verband zijn na inbouw van een Prins lpg instalatie en het stuk gaan van de hogedruk brandstofpomp? 

Er is een Prins VSI DI 3 ingebouwd, speciaal voor turbo Motoren incl. klepsmerings systeem.

Bij beide auto's.


Merk: Volvo
Type: XC60 T5
Bouwjaar: 11-2012
Brandstof: Benzine/lpg
Motorvermogen: 275 ( na tuning )

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw auto heeft een LPG systeem van Prins en u vraagt of er samenhang is met defect raken van de hoge druk benzine pomp.

Het Prins VSI DI 3 systeem heeft een eigen brandstof injectiesysteem, de originele hoge druk brandstofpomp en injectoren komen dus niet in aanraking met de LPG brandstof. De benzine zal tijdens gebruik op LPG wel circuleren door het brandstofsysteem.

Het is daarom niet waarschijnlijk dat het LPG systeem invloed heeft op de slijtage van de hoge druk brandstofpomp. Ook diverse inbouwers van Prins LPG systemen herkennen dit fenomeen niet.

Wel raden we aan om benzine te tanken met de naam E5. Hier zit een veel kleiner percentage ethanol in, maximaal 5%. Onder normale omstandigheden is E10 een prima brandstof voor uw auto echter de biocomponenten in E10 brandstof verouderen sneller. Omdat u heel weinig benzine verbruikt kunt u beter een benzine tanken met een minimum van deze componenten. U loopt dan minder risico op inwendige vervuiling van het brandstofsysteem, wanneer de tankinhoud misschien soms pas na twee maanden weer met frisse benzine wordt aangevuld.

Veel meer over E5, E1 en E85 kunt u lezen op onze pagina over benzine.