Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstof Grand Vitara uit 2008

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 mei 2024

Welke brandstof mag of kan ik gebruiken

Merk: Suzuki
Type: Grand Vitara II
Bouwjaar: 2008
Brandstof: Benzine

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Suzuki is volgens de fabrikant geschikt voor E10. Er zijn dus geen problemen te verwachten die brandstof-gerelateerd zijn. Het verbruik met E10 is ongeveer 2% hoger. Rekenen we met de gemiddelde (sterk gestegen) Nederlandse meerprijs voor E5 benzine, dan is E10 het meest economisch om te tanken. De uiteindelijke toename van CO2 in de atmosfeer zal ook kleiner zijn met E10. E10 is wel gevoeliger voor veroudering. Als u minder dan eens in de twee maanden tankt adviseren wij E5 te tanken.

E5 (Super Plus of premium benzine) is uiteraard ook geschikt voor uw auto. De premium brandstoffen met spannende marketingnamen zoals V-Power, Excellium, Ultimate en Synergie hebben toevoegingen met reinigende eigenschappen. Die kunnen nooit kwaad en als er sprake is van motorvervuiling dan zou dat kunnen helpen de vervuiling op te lossen. Hardnekkige vervuiling zal door de garage moeten worden verholpen met reinigingsmiddelen voor professioneel gebruik.

Premium brandstof zal kwalitatief de beste benzine zijn die er is, maar de vraag is of er een noodzaak is tot reinigen en of u de meerprijs er ook mee terugverdient. U bent er wat duurder mee uit, maar in sommige gebruiksomstandigheden (rustige rijstijl, korte stukjes rijden, veel stads- en fileverkeer) kan premium brandstof worden aanbevolen. Het effect is alleen slecht meetbaar en volgens Suzuki is het ook niet strikt nodig. Premium brandstof E5 en Euro 95 E10 is gewoon mengbaar.

Benzine met een hoger octaangetal (98 en hoger) wordt aangeraden als de auto in omstandigheden komt waarbij de motor langdurig zwaar wordt belast. Dus bijvoorbeeld bij een snelle Autobahn rit of als er een caravan wordt getrokken in de bergen. De prestaties nemen bij vollast toe, het verbruik is bij vollast lager. Bij normaal gebruik (deellast) geeft een hoger octaangetal geen voordelen.