Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Laden verloopt traag

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2024

Waarom is de laadtijd  6 uur ipv 1 uur en 3kw die kia voorspeld. Dealer heeft auto gemeten  deze levert 5,2 kwh  aan hun laadpaal met vaste kabel maar aan een openbare paal van 7kwh kom ik niet verder dan 2kwh. Ik sluit de auto aan op een laadpaal die 11 kWh levert.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt hoe het kan dat het laden bij uw auto zo enorm langzaam verloopt.

U maakt gebruik van een laadpaal die een capaciteit heeft van 11 kW, en bij de garage werd een vastgesteld dat laden ging met 5.2 kW. Dit is geheel naar verwachting, de auto lijkt dus ok te zijn, ook de laadpaal heeft voldoende vermogen.

De enige verklaring die ik heb is nog de laadkabel, deze kan voor obstructie zorgen. In theorie is elke kabel met aan beide kanten een type 2 stekker geschikt voor uw auto. Tussen laadkabels is veel verschil: 1 fase, 3 fase en zelfs 3 fase en 32A maar ze zijn allemaal geschikt voor het laadvermogen van uw auto.

Het advies is toch om een andere kabel te proberen. Wellicht is er een mankement aanwezig is uw kabel waardoor het laden zo langzaam verloopt.

Waarschijnlijk een overbodige aanvulling: u kunt via een instelling op het dashboard het laden uitstellen (zodat u pas gaat laden bij een gunstig tarief bijvoorbeeld), deze instelling staat hopelijk wel vrij. 

Reacties

P. Nijssen

Auteur - 13 maart 2024

Ik heb 2 kabels geprobeerd  beiden worden geleverd bij nieuwe kia sportage phev. Ik heb geinformeerd bij een laadkabel leverancier. Deze zegt dat laadpalen (vattenval laadcapaciteit 11kwH in werkelijk maar ongeveer 3 kwh leveren, omdat die allen  1 fase hebben. Een andere laadkabel  3fase levert volgens hem niets op. Wel een paal met 22kwh laad  vermogen

Pieter

ANWB Expert - 15 maart 2024

Ik heb navraag gedaan over de opbouw en de aansluitingen in laadpalen. We kunnen kort zijn over de 11kW, als dit er op staat zullen er altijd 3 fasen zijn aangesloten.

Over het langzame laden kan ik wel uitleg geven. Deze begint met de opmerking dat PHEV’s vaak slechts 1 fase gebruiken om te laden, zo ook uw auto. Van de 11kw is er dan nog maar ongeveer 3.5 kW aanwezig. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van een 22 kW laadpaal zal dit verdubbelen en zal het maximale laadvermogen dus wèl gehaald worden.

De conclusie is dus dat een andere laadkabel geen oplossing biedt (wat ik eerder wel dacht), alleen een laadpaal met 22 kW kan zorgen voor de gewenste laadsnelheid.