Koelwaterverlies Ford Kuga
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 2 april 2024
Beste technisch Expert,
Bij de laatste jaarlijkse servicebeurt (november 2023) bij een Ford dealer (van Mosselgroep) attendeerde de monteur er op dat ik het koelvloeistofpeil in de gaten moest houden omdat het wat laag stond. Op mijn vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn kreeg ik geen helder antwoord.
Onlangs bleek het koelvloeistofpeil echter inderdaad significant gedaald te zijn. Uiteraard heb ik dat aangevuld.
Bij navraag bij (een ander garagebedrijf) hoorde ik dat er (serieuze?) problemen zijn met het koelsysteem van de Ford 1.5 Ecoboostmotoren die kunnen leiden tot een lekkende kopakking en/of scheurtjes in de cilinderkop. De km stand van mijn auto is 70.000 km. Ook vond ik inmiddels op internet diverse items over dit onderwerp. Ik heb nu de volgende vragen:
1. Moet ik mij serieus zorgen maken?
2. Wat is raadzaam, nu inruilen (wat ik aanvankelijk
niet van plan was maar pas bij minstens een ton op
de teller) of kiezen voor nader onderzoek en
een (dure) reparatie of doorrijden en afwachten of
het goed blijft gaan?
Graag uw objectieve advies!
Merk: Ford
Type: Kuga st
Bouwjaar: 2019
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 150 pk
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU constateert koelwaterverlies bij uw Ford waar de dealer al eerder u op attendeerde. U vraagt hoe nu verder.
Meerdere Ford modellen met aanverwante motor kunnen soortgelijke verschijnselen hebben, met mogelijk ook gevolgschade aan de cilinderkop of zelfs de volledige motor. Wat dat betreft zijn uw zorgen terecht en denk ik dat u ook wel tijdig hiervoor aandacht vraagt.
Wat mij betreft is een spoedige afspraak met de verantwoordelijke dealer wenselijk, hopelijk waar de auto ook is aangeschaft, om op basis van de onderhoudsbeurt in 2023 te melden dat het verlies van koelwater structureel lijkt. U kreeg immers ook de opdracht mee het in de gaten te houden. Laat uw dealer maar de vervolgstappen aandragen, gezien de betrekkelijk jonge leeftijd én het toch wel inmiddels bekende en beruchte verschijnsel van koelwaterverlies en de mogelijke gevolgen daarvan. Bij de RDW is dit zelfs in het terugroepregister opgenomen, omdat in het ergste geval er zelfs brandgevaar zou kunnen ontstaan.
Dus alvorens u er éérst uw probleem van gaat maken, lijkt het me zinvol en terecht wanneer u eerst de dealer daarmee opscheept. Feitelijk is het product non conform op basis van de leeftijd en kilometerstand, en kost het weinig moeite om vast te stellen dat internet tal van lotgenoten laat zien en het zeker geen exemplarisch voorkomend gebrek is. Das wat mij betreft legt u éérst de bal bij de Ford dealer wat er nu ondernomen gaat worden, nu blijkt dat n.a.v. de onderhoudsbeurt van vorig jaar er inderdaad sprake is van wezenlijk koelwaterverlies. Dat lijkt me zeer relevant om vervolgens te beslissen wat het vervolg is. Want uw zorgen zijn wel terecht.
Deel deze pagina