Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitlijning controleren noodzakelijk?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 januari 2024

Soms raak je tijdens het rijden of bij het inparkeren met een band een trottoirband. Ik heb het niet over de situatie dat het wiel de trottoir band raakt. Alleen op de autoband is een schaafspoor (van beperkte omvang) te zien (en de velg is onbeschadigd). Is het nodig om de uitlijning van de auto na zo'n incident te controleren? Of vangt de flexibiliteit van de band de aanraking op? Maakt het nog wat uit of het om een voorband of een achterband gaat?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of de uitlijning van de wielen altijd gecontroleerd dient te worden na contact met een trottoirband.

Eigenlijk is hier op voorhand geen antwoord te geven anders dan: laat altijd de uitlijning controleren, wellicht dient er niets hersteld te worden.
Ik zal proberen dit uit te leggen: elke aanraking met een trottoirband of een ander obstakel veroorzaakt een andere impact. De wielophanging van elke auto is gecompliceerd en bestaat uit vele draagarmen en scharnierpunten. Moment = kracht X arm dus u kunt zich wel voorstellen dat een niet zo’n harde klap tegen een band een flinke kracht kan veroorzaken op de wielophanging.

Ziet u alleen al de multilink onafhankelijke wielophanging op wikipedia. Een vergelijkbare constructie wordt op heel veel auto's, zowel voor als achter, toegepast. 

Of een draagarm fractioneel verbuigt, een draagarmbus verdraait of de wielafstelling verloopt kunt u lang niet altijd vaststellen door een veranderend weggedrag. Maar kan wel grote gevolgen hebben voor het wegcontact en bijvoorbeeld op de bandenslijtage. Het advies is dus om altijd de uitlijning te laten controleren wanneer er ruw contact is geweest met een obstakel zoals een trottoirband