Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppakking lek?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 december 2023

Goedendag,

Mijn auto lekt al een tijdje koelvloeistof (plasje op parkeerplaats), ook als ik een paar dagen niet rij. Inmiddels speelt dit probleem al een jaar of 3. Bij een aantal garages geweest maar komt niet echt iets uit. Bij één garage krijg ik de mededeling dat de koppakking kapot is (prijs, 1400 tot 1500 euro), hier is alleen onder de motorkap gekeken en niets getest. Overigens heb ik ook geen enkele klacht die hier op duidt behalve de vloeistof lekkage.

Nu heb ik een kennis met een eigen autobedrijf maar die woont dusdanig ver weg dat hierheen rijden niet mogelijk is. Hij geeft wel aan dat 3 jaar lang rijden met een kapotte koppakking onmogelijk is omdat het blok er dan allang mee gestopt zou zijn.

Met regelmatig bijvullen en af en toe een stop leak van Wynn's kan ik gewoon doorrijden maar ideaal is het niet.

Lang verhaal maar de vraag. is het aannemelijk dat het inderdaad niet de koppakking is en dat deze garage snel geld wil verdienen? En is het meer aannemelijk dat het bijvoorbeeld de radiateur is die lekt aangezien het plasje aan de voorkant van de auto ligt?

Merk: Opel
Type: Corsa 111 edition
Bouwjaar: 2010
Brandstof: Benzine

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of het waarschijnlijk is dat bij uw auto de koppakking de oorzaak is van een lekkage.

Wanneer de koppakking lek is kan er een scheurtje aanwezig zijn waardoor koelvloeistof de verbrandingsruimte in lekt, er kan een scheurtje aanwezig zijn waardoor er een verbinding komt tussen koelvloeistof en oliekanaal, ook kan er een scheurtje komen waardoor de motor koelvloeistof naar buiten lekt. Dit zijn allemaal mogelijkheden, in alle gevallen moet de cilinderkop gedemonteerd worden om de pakking te vervangen. Of de cilinderkoppakking bij u lekt of dat een ander onderdeel lekt is op afstand onmogelijk in te schatten.

Er dient nu bij de garage een lektest te worden uitgevoerd waarbij de oorzaak van de lekkage vastgesteld dient te worden. Omdat u koelvloeistof onder de auto vindt lijkt me een diagnose niet zo enorm lastig. Elke garage kan de warme motor onder druk zetten en dit een nachtje laten staan, dan zal er vast en zeker een oorzaak gevonden worden. Het is daarbij logischer dat een ander onderdeel dan de koppakking gevonden wordt als dader.
U kunt goed zien hoe een dergelijke inspectie in zijn werk gaat in deze video: YouTube Testing cooling system.