Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Probleem met koppelingspedaal

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 november 2023

Een maand geleden weigerde mijn koppelingspedaal dienst, het bleef ergens onderin hangen en kwam niet meer terug omhoog. Schakelen kon niet meer. De Wegenwacht adviseerde de cylinder onder het pedaal en de slaafcylinder in de motor te vervangen. De garage heeft dat gedaan, en ook de koppelingsplaten vervangen. Eerst deed de koppeling het toen weer, nu is de klacht plotseling terug. Nog afgezien van de hoge rekening die ik al betaald heb is dit heel vervelend. De auto is al weken bij de garage geweest en nu kan ik weer niet rijden. Als de zaak weer vast zit (vooral bij langzaam optrekken en schakelen bij lage snelheden) kan ik overigens nog wel met de hand of met mijn schoen het koppelingspedaal naar boven trekken. Daarna kan ik het weer volledig indrukken en schakelen. Dat werkt dan even, soms echter maar één keer. Als ik de motor afzet als de koppeling vastzit kan de versnelling niet naar neutraal, dat kan weer wel als ik het koppelingspedaal omhoog heb getrokken. De garage weet niet wat te doen, ik evenmin. Graag jullie advies.

Merk: Skoda
Type: Octavia
Bouwjaar: 2010
Brandstof: Euro 95
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft problemen met de koppeling van uw Ocatvia en vraagt wat de oorzaak kan zijn. 

Het is heel erg waarschijnlijk dat er lucht in de bediening van de koppeling komt. Vrijwel altijd wordt dit veroorzaakt door een van de twee koppelingscilinders. Het systeem bestaat uit een hoofd-koppelingscilinder en een werkcilinder.

Nu beide cilinders vervangen zijn is de vraag natuurlijk waar de lucht in het systeem dan vandaan komt. Zou een van de nieuwe cilinders lucht toelaten of is er een aansluiting toch niet 100% te vertrouwen?

Waardoor het probleem veroorzaakt wordt is helaas ook voor mij niet vast te stellen. Ik adviseer eerst de bediening van de koppeling nogmaals goed te ontluchten. Hierbij kan de garage een nieuwe ontluchtingsnippel plaatsen zodat deze verdachte alvast wordt uitgesloten. Ook kan de garage de aansluitingen van de leiding op de hoofd- en werkcilinder nogmaals goed inspecteren. Mocht de storing toch weer terugkomen dan zit er niets anders op dan de cilinders die reeds vervangen zijn nogmaals te laten vernieuwen. Waarschijnlijk er een maandagmorgen exemplaar gemonteerd.

 

Reacties

R. Baayen

Auteur - 26 november 2023

Hartelijk dank voor uw advies. Helaas komt de garage er nog steeds niet uit. Beide cilinders zijn elk tweemaal vervangen, aan maandagmorgenexemplaren zal het dan toch niet meer liggen. Ook is het systeem onder druk gecontroleerd op lekkages, maar die waren er niet. En alle onderdelen van het koppelingssysteem (ook leidingen) zijn vervangen. Weet u misschien nog andere oorzaken waardoor het probleem kan worden verklaard? Hoe los ik dit op? Bij voorbaat dank.

Pieter

ANWB Expert - 27 november 2023

Het is ook mogelijk dat de bus waar het druklager overheen schuift ingesleten is, hierdoor kan het lager soms blijven steken op het moment dat u het pedaal lost. Om dit met zekerheid vast te stellen moet de versnellingsbak wederom gedemonteerd worden. Dit is een arbeidsintensieve klus maar ik ben bang dat er op dit moment geen andere optie is.

Maak vooraf afspraken met de garage over wie er voor deze extra kosten gaat opdraaien. De klachten zijn niet verholpen, dus als deze bus echt zichtbare sporen van veroudering vertoont is het de garage aan te rekenen dat deze niet gelijktijdig met de reparatie is vervangen.

R.E. Luitjes

ANWB-lid - 27 mei 2024

Wij hebben een octavia met hetzelfde fenomeen. Heeft u (R. Baayen) ondertussen een oplossing kunnen vinden?