Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Noodreparatie camperband

Vraag gesteld door J. van Duren op 9 juli 2023

Onze half-integraal camper (7,4m, 3500kg max, bandendruk 5,5 bar) heeft geen reservewiel (en ook geen nood-reparatie set). Wij overwegen om (bij voorkeur in de aanhanger) een reservewiel mee te nemen, wat op grote doorgaande wegen natuurlijk een prima oplossing als de  "wegenwacht" de band wisselt (ik ben 72 jaar oud). Mijn grootste zorgen betreffen de tertiaire wegen in Spanje waar het moeilijk zal zijn om binnen afzienbare tijd een monteur bij de camper te krijgen. Bellen we ook dan de ANWB wegenwacht?
Wat is uw mening over de "veter"methode? Is die qua kracht door een senior toe te passen? Na de veter moet de band natuurlijk echt gerepareerd worden. Ik zie namelijk best wat op om zelf een band van 225/75 R16 te wisselen.  
En wat vindt u van de plastic schroef methode die in het gat wordt gedraaid? Gezien de diameter van die schroeven vraag ik mij af of de band daarna nog kan worden gerepareerd....
Spuitbusjes zijn natuurlijk snel maar dan kan je daarna de band weggooien en als het tegenzit ook een band voor de andere kant kopen.
Ik kijk uit naar uw reactie.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt hoe en wat de beste manier is om een reparatie uit te voeren in het geval van een lekke band.

Wij adviseren, vooral in het buitenland, om altijd een reservewiel mee te nemen. Zie onze pagina hierover: Neem altijd een reservewiel mee.

Ik ben het met u eens dat het wisselen van een wiel vaak erg lastig is. Maar ook op lastige bereikbare plaatsen, in bijvoorbeeld Spanje, zorgen wij voor hulp die maar al te graag voor u het wiel wisselt. Deze monteurs hebben het juiste gereedschap en kennis om veilig een wiel te kunnen wisselen. Juist omdat de juiste bandenmaat lang niet altijd snel beschikbaar is is het fijn wanneer u zelf een kloppend reservewiel mee heeft.
De ‘veter’ methode vraagt best wat kracht en is denk ik door een senior niet altijd toe te passen. Bovendien is het een tijdelijke reparatie die lang niet altijd mogelijk is; wanneer de band teveel schade heeft opgelopen zal de reparatie niet afdoende zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de plastic schroef methode, deze is misschien iets eenvoudiger uit te voeren maar ook deze reparatie is een tijdelijke en is alleen succesvol wanneer de band niet zwaar beschadigd is. Ook de reparatie door middel van een spuitbus is een tijdelijke en helaas is de kans op een succesvolle noodreparatie echt heel erg klein. Eigenlijk verwaarloosbaar dus deze methode zouden we eigenlijk nooit aanraden.

Dus ons advies is om een volwaardig reservewiel mee te nemen, in geval van nood plaatsen wij deze graag. Denk er wel aan om het juiste lidmaatschap af te sluiten uiteraard.