Motortemperatuur loopt op voor stoplicht of in de file
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 mei 2023
Mijn motor van de auto word warm als de auto stilstaat bij een stoplicht of in de file loopt die op tot boven de 90 graden en blijft die oplopen als ik de kachel niet een zet maar als de auto rijd maakt niet uit waar dan blijft die wel netjes op de 90 graden hangen maar bij stilstaan word die warm wat kan dit zijn.
Merk: Citroen berlingo multispace
Brandstof: Benzine
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe temperatuurmeter van uw Citroën staat keurig rond de 90 graden maar loopt op bij stilstand zoals in de file.
Oplopende temperatuur
Wanneer de auto stilstaat met draaiende motor, dan is het logisch dat de temperatuur wat oploopt. Er is immers géén sprake meer van rijwindkoeling en draait de waterpomp bij een stationair draaiende motor ook minder snel. Uiteindelijk dient de thermoschakelaar in de radiateur te signaleren wanneer de temperatuur te hoog wordt en gaat de ventilator draaien bij de radiateur om een soort van rijwindkoeling te realiseren.
Normale bedrijfstemperatuur
Ik weet niet exact om welk motortype het hier gaat maar van een willekeurige 1.6 liter Berlingo gaat de thermostaat van het koelsysteem open bij 89 graden en is de thermostaat pas volledig open bij 101 graden. Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
Conclusie
De vraag is of u niet onterecht bezorgd bent. Wanneer de motortemperatuur oploopt in de file is dat niet ongebruikelijk maar natuurlijk tot zeker hoogte. Op een gegeven moment moet de koelvin wel aanslaan voor extra koeling. Misschien moet u dat bij gelegenheid toch eens uitvinden of dat ook daadwerkelijk plaatsvindt. Want de temperatuur oploopt is dát dus een normaal verschijnsel. De vraag is echter of de motor uiteindelijk tóch te heet wordt. Dat weten we feitelijk dus niet. Overigens kan uw garage ook altijd wel simpel checken of de koelventilator wil aanslaan. Dan weet u in ieder geval of dat in orde is. Mocht een motor daadwerkelijk te heet worden, dan is de kachel vol op heet inderdaad verstandig. Dan kan het koelsysteem behoorlijk wat van zijn warmte kwijt. Maar misschien is die handeling in uw geval wel volstrekt onnodig.
Deel deze pagina