Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Maximaal toelaatbare kogeldruk Jaguar I-Pace

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 juli 2023

Standaard heeft de i-pace een trekhaak die 45 kg kogeldruk mag hebben,  maar ik zou graag 2 elektrische fietsen meenemen.  Nu is er een trekhaak van een ander merk speciaal voor fietsendragers voor de i-pace die 73 kg kogeldruk mag hebben maar de jaguar dealer zegt dat de kogeldruk bij de type goedkeuring van de auto hoort en niet bij de trekhaak.  Zodoende zou de trekhaakdruk nog steeds 45 kg zijn.  Is dat zo?

Merk: Jaguar
Type: I-pace
Bouwjaar: 2018
Brandstof: Elektrisch
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zou graag op de trekhaak van uw I-Pace een fietsendrager willen plaatsen met twee e-bikes daarop. Volgens uw dealer is echter 45 kg de maximaal toelaatbare kogeldruk en is een andere trekhaak die méér op de kogel mag niets de oplossing.

De autofabrikant geeft naast een maximaal toelaatbare massa en aanhangwagenmassa óók een maximale kogeldruk op. Uiteraard met name als waarborg voor een goede en stabiele combinatie wanneer er een aanhanger achter komt te hangen. Maar de door de autofabrikant opgegeven kogeldruk maakt géén onderscheid of het hier gaat om een fietsendrager op de kogel of een aanhanger. En wanneer er sprake is van twee opgegeven kogeldrukken, dus van de trekhaak fabrikant én van de autofabrikant, is de laagste waarde bepalend. Dus in uw geval mag u wettelijk gezien die 45 kg niet overschrijden, ook wanneer een andere haak zegt geschikt te zijn voor maximaal 73 kg.

Vanuit de praktijk merken we dat dienstdoende agenten hier niet actief aandacht aan besteden, zeker wanneer het hele fietsentransport er heel veilig en deugdelijk uitziet. En dat doet het in verreweg van de meeste gevallen ook wel. Maar hoewel dit wellicht daarom gedoogd wordt, is overschrijding van de kogeldruk volgens de letter van de wet nog altijd verboden. En in een ernstige situatie, zoals bij een ongeval met letsel, zou een verzekering er ook vervelend over kunnen doen mocht de overschreden kogeldruk daar daadwerkelijk de oorzaak van zijn. Gevaar voor de auto zie ik eerlijk gezegd niet en bij een aangepast rijgedrag ook niet voor de verkeersveiligheid. Een passend alternatief is er ook niet en lijkt het misschien ook om die reden voor de politie geen prioriteit te hebben om daar gericht op te controleren.