Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Komt niet door de nieuwe milieukeuring, roetdeeltjes

Vraag gesteld door M. van Loon op 20 februari 2023

Het heb vorig jaar een Volvo aangeschaft omdat ik dacht weer even vooruit te kunnen. Blijkt nu de Volvo V60 ecotec diesel uit 2013(TV-441-D) niet door de keuring te komen vanwege de nieuwe eisen. De roetfilter is niet in storing oid, volgens het garagebedrijf hebben ze problemen bij een aantal diesel modellen van verschillende merken. Optie 1 volgens het bedrijf is proberen met een nieuw roetfilter/injectoren reinigen enz. Kostbaar en uitkomst onzeker. Optie 2 roetfilter schorsen en meer gaan betalen met de kans dat de regels snel nog strenger worden en de auto helemaal niets meer waard is. Is dit bekend bij de ANWB en zijn er andere oplossingen te bedenken?

 

Merk: Volvo
Type: V60
Bouwjaar: 2013
Brandstof: Diesel
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Volvo heeft problemen met de APK en u vraagt of dit vaker voorkomt en wat u kunt doen.

We kunnen inderdaad bevestigen dat sommige diesels problemen hebben met de huidige meting van roetdeeltjes. De verwachting is dat dit het eerste jaar tot ongeveer 100.000 afkeuringen zal leiden. Deze test is ingevoerd om de slecht presterende (en dus overmatig vervuilende) auto’s op te sporen.

Wat u zelf kunt doen

Voorafgaand aan de meting kunt u wel een aantal zaken zelf doen:
Het belangrijkste is het roetfilter en de rest van de uitlaat goed schoonblazen. Ga een keer een flinke afstand rijden en wanneer de motor en de motorolie goed warm zijn (na een ongeveer een half uurtje rijden) verhoogt u het toerental (3500 tot 4000 toeren) en blijft u een langere periode met een hoger toerental rijden. Op die manier kunnen zowel het roetfilter als de dempers in de uitlaat flink spoelen.
Gebruik tijdens deze rit en de roetmeting een brandstof die zorgt voor een optimale verbranding.

Laatste twee opties

Voldoet de auto hierna nog niet aan de eisen van de meting dan blijven er twee opties over:
1. Het roetfilter vervangen/ reinigen wat vrijwel altijd het gewenste resultaat geeft maar waarbij wel belangrijk is dat de motor geen overmatige roet produceert; een nieuw of gereinigd filter gaat in dat geval slechts kort mee. Een goede diagnose is hierbij noodzakelijk om herhaling te voorkomen.
2. Het roetfilter uitschrijven. Hierbij moet worden opgemerkt dat door uitschrijven van het roetfilter de auto ook in een andere emissiecategorie kan vallen wat ervoor kan zorgen dat de auto in bepaalde steden niet langer welkom is.
De eisen zullen naar verwachting niet snel strenger worden; de mogelijkheid van uitschrijven is politiek afgedwongen. Maar 100% zekerheid is er natuurlijk nooit.

Voor meer info zie: Apk controleert dieselauto’s sinds 1 januari 2023 op werkend roetfilter.