Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stand automatische transmissie voor verkeerslicht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 februari 2023

War kan ik het doen met een automatische versnellingsbak bij een stoplicht. Stand D met hand- of voetrem; stand N met hand- of voetrem of P ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de stand van de keuzehendel zou moeten zijn voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Al dan niet i.c.m. de voet- of handrem.

Stand van de keuzehendel

In een vooruit rijdende situatie staat de automaat feitelijk altijd in de D (drive) stand en komt daar in principe niet meer uit. Voor een verkeerslicht of ander soortgelijk oponthoud blijft de D geactiveerd. In de regel heeft een automaat een kruipfunctie, dus bij gas los maakt de auto in D (ook in R=achteruit) nog altijd een geringe voorwaartse beweging. Bij stilstand is het simpel gewóón in D met de voet op de rem. Dat is geen extra slijtage en door de brandende remlichten meteen een preventieve waarschuwing voor achteropkomend verkeer. Bovendien komt de auto meteen subtiel weer in beweging bij rempedaal los en is er geen oponthoud door allerlei te verrichten handelingen alvorens weer te gaan rijden. Bovendien kunt u zo ook heel snel anticiperen wanneer dat op dat moment wenselijk is in bepaalde verkeerssituaties.

Uitzonderingen

Ook hier zijn echter uitzonderingen. Bij langdurig oponthoud zoals bij een spoorwegovergang of geopende brug, waar het ook wenselijk is de motor bij voorkeur uit te schakelen, is de P stand de beste optie. En voor de omwonende aldaar liever met uitgeschakelde motor, zoals ook vaak met een bord wordt verzocht. Maar bij korter oponthoud gewóón in D met de voet op de rem en geen N of P, al dan niet i.c.m. de handrem.

 

Reacties

F. Verschuur

Auteur - 12 januari 2024

Door het feit dat een automaat "doordrukt"vlak voor stilstand plaatse ik het selectiehandel voor stilstand in N om zo de remmen te ontzien.De automaat van mijn BMW weet in zijn geheugen geen raad met deze actie en gaat nu tot stilstand met een klap naar de eerste versnelling.Bak gereset probleem verholpen en maar gewoon in D laten staan voortaan.