Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De verbruik cijfers van HEV en PHEV auto's kloppen niet

Vraag gesteld door op 18 december 2022

De verbruik cijfers van HEV en PHEV auto's kloppen niet. Het is een zeer slechte zaak dat dealers niet de juiste informatie verstrekken, maar ook kopers op het verkeerde been zetten. Juist de ANWB zou voor de belangen van de automobilist moeten opkomen en waarschuwen of zelf correcte verbruikscijfers bij 100km/h en 120km/h constant (2 personen, verlichting en andere apparatuur aan met volle tank op cruise control onder de ISO condities 1013mb en 15gr C).
Bij HEV en PHEV moet duidelijk zijn wat verbruik 1e 50km op bv 16 inch" maat band is en na 100km op de snelweg (bij PHEV dan accu leeg en nog alleen HEV werking).  
Bij HEV en PHEV wordt nu een veRbruik van 1,0 opgegeven terwijl dat alleen kan als je niet verder rijd als 50-60km. Bij ritten van meer aLS 100km of vakantie 1000km zou je een eerlijke verbruiksgetal moeten weten. Ik Hoop dat u mij van de MHEV en PHEV de juiste cijfers van de Kia Sportage en Hyundai Tucson kunt geven maar ook opkomen voor eerlijk verbruik en milieu. Want tenslotte als men vanwege een te laag verbruik van 1,0 en uitstoot van bv 31 g/km rekent. Omdat het jaarlijks gemiddelde bij langere trips eerder rond de 7 tot 8 liter/100km zal komen en dus de auto na 50km cq op de snelweg bij 100 of 120km/h veel meer uitstoot. In afwachting van uw antwoordt

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

 

U wilt worden voorzien van de juiste cijfers van MHEV en PHEV van de genoemde auto's.

WLTP

Er is in wetgeving voorgeschreven hoe de verbruikscijfers van auto's (in een laboratorium) moeten worden gemeten. Deze meetwaarden resulteren vervolgens in het verbruik volgens fabrieksopgave zoals u dat in de folder ziet staan. Momenteel wordt er volgens de WLTP cyclus gemeten.

Praktijkverbruik

Het klopt dat het verbruik in de praktijk daar nogal van kan afwijken, zeker ook bij PHEV (plug-in hybride) en HEV (hybride) auto's. Als ANWB hebben wij daarom op onze site bij de specificaties van auto's ook het "Te verwachten praktijkverbruik" staan. Dit verbruik berekenen wij met een formule. Die formule is ontwikkeld na analyse van grote hoeveelheden data en brandstofverbruiksmetingen.

Tests en specificaties van de ANWB

U vindt het "te verwachten praktijkverbruik" op het tabblad "Specificaties" onder het menu "Test en Specificaties" als u het pad naar "Auto" volgt op onze site. Hier de link: Tests en specificaties - ANWB
Het te verwachten praktijkverbruik hanteren wij ook in de berekening van de Autokosten in onze Autokostentool.

Fabrieksopgave verbruik

Wijzigingen van de fabrieksopgave van het verbruik moeten via de wijziging van de wettelijke meetprocedure. Als ANWB hebben wij daar, via diverse werkgroepen en de FiA, inspraak in en lobbyen wij daarvoor. Signalen als die van u helpen ons daarbij.