Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan een auto te licht zijn voor de loadindex van de banden?

Vraag gesteld door J. van Nes op 4 december 2022

Triumph TR 6 uit 1971 6 cylinder heeft een massa rijklaar gewicht van 1124 kilo.
De garage wil nieuwe winterbanden Michelin Alpin 6 maat 195/65x R15 met LI 95T monteren wegens goede test waardering.
Kan de auto ook te licht zijn voor de LI 95. maw
kan het geheel gaan stuiteren met de te stijve wangen en bv niet goed sturen?
Wat is het effect van te stijve wangen op het rijgedrag van een te lichte auto.
Ik rij er oldtimer rally's mee zoals de 2 daagse rally happening van de DHRC.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

 

U wilt weten of een auto te licht kan zijn voor de loadindex van de banden.

XL uitvoering

Voor de Michelin Alpin 6 in 195/65 R15T is 91 de standaard loadindex (tot 615 kg). 95 (tot 690 kg) is de XL uitvoering, voor extra load. In 88 (tot 560 kg) is de band in deze maat niet leverbaar. Wel in 195/60 R15 of 185/65 R15. Maar als deze 195/65 R15 de voorgeschreven bandenmaat is, adviseren we die maat te nemen.  

Voor en nadelen van een hoge loadindex

Een hoge loadindex heeft voor- en nadelen;
Voordelen     

  • hoger belastbaar, robuuster en hogere weerstand tegen beschadigingen
  • minder beweging in de wang van de band geeft meer stabiliteit, bijvoorbeeld in bochten of bij tegenwind
  • meer weerstand tegen overbelasting in noodsituaties bijvoorbeeld bij remmen of in een slip

Nadelen

  • hogere rolweerstand en dus hoger verbruik
  • zwaarder (hoger onafgeveerd gewicht én hoger verbruik)
  • iets lawaaiiger
  • duurder             

Redenen om hogere loadindex te kiezen

De Autofabrikant schrijft een voor de auto geadviseerde minimale draaglast of loadindex (li) voor. Er mag niet een lagere li dan voorgeschreven worden gemonteerd. Een hogere mag wel. Voor een hogere wordt nog wel eens gekozen bij een sportieve rijstijl vanwege meer precisie, meer stabiliteit en een betere controle in bochten

Invloed bij lichte auto’s

Voor bijvoorbeeld lichte stadsauto’s zullen de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen dus ligt een keuze voor een hogere loadindex daar niet voor de hand. In uw situatie gaat het om een sportieve klassieke auto met een niet al te hoge massa. Wij zouden adviseren om voor de loadindex van 91 te kiezen. Die is voor deze auto al ruim en biedt dus feitelijk al de genoemde voordelen. We denken niet dat de hogere XL loadindex nog toegevoegde waarde biedt.

Bandenspanning

Bij een hogere loadindex hoort ook een wat hogere bandenspanning. U kunt niet compenseren voor te veel stijfheid met een lagere bandenspanning want de juiste spanning is van belang voor de juiste ‘voetafdruk’ van de band. Wij verwachten niet dat een band met de juiste bandenspanning zal gaan stuiteren, ook een li 95 niet, maar dit is altijd een samenspel met de vering en demping van de auto. Maar als u daar met uw huidige zomerbanden geen last van heeft dan verwachten wij dat ook voor de winterbanden niet. Wij zouden wel adviseren de bandenspanning aan de ondergrens van de marge te houden. (Niet verhogen vanwege koude temperatuur wat wel geadviseerd wordt, niet verhogen vanwege een laag verbruik wat wel geadviseerd wordt, niet verhogen omdat er winterbanden onder zitten etc). Vermoedelijk zal het voor uw Triumph met 195/65R15 banden zo rond de 1,8 – 2,0 bar zitten.