Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gebruik premium benzine

Vraag gesteld door A. Spijker op 27 november 2022

Ik heb zojuist de bevindingen omtrent (V-Power of dat nut heeft)  van de ANWB op jullie site gelezen.
Graag wil ik hier op reageren, Ik heb in het begin van de aanschaf van mijn jaguar altijd Shell Ron 92 gebruikt, dat ging in het begin goed maar met de tijd dat de auto ouder werd begon de auto op de raarste momenten in te houden en te stotteren.
De auto is bij de jaguar dealer geheel binnenstebuiten gekeerd niets gevonden.
tot dat ik van een mede jaguar clublid de tip kreeg tank eens V-Power 98 van Shell ,sinds dien heb ik geen last meer van het probleem en rijdt de jag. weer als een zonnetje. Dus mijn bevinding is zeer positief.

Merk: Jaguar
Type: X-Type
Bouwjaar: 2003
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 156
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U ervaart een zeer positief effect bij het gebruik van V-Power benzine. Uw Jaguar uit 2003 draait er als een zonnetje op, in tegenstelling tot de gebruikelijke E10 benzine. Uw bevinding is zeer positief.

Benzine E10

Formeel geeft Jaguar aan dat alle Jaguar modellen vanaf modeljaar 1992 geschikt zijn voor het gebruik van E10. Dus de standaard 95 octaan benzine, dat verreweg het meest wordt verkocht. Technische gezien volstaat deze benzine en zou uw auto daar zonder klachten op moeten kunnen draaien. Maar V-Power en andere premium varianten hebben een hoger octaangetal, meestal géén bio-ethanol en bovendien reinigende toegevoegde dopes.

V-Power

Uw auto benadert inmiddels de leeftijd van bijna 20 jaar. Ik sluit niet uit dat, óók door inwendige vervuiling van het brandstofsysteem, alles bij elkaar u een duidelijk positief effect bemerkt met V-Power. Er zijn ook zeker gegronde redenen om deze brandstof en de andere varianten wél te gebruiken. Zeker wanneer er soortgelijke klachten zijn waar mogelijk ook wel een technische oorzaak voor is, zoals bij een wat oudere generatie auto's, klassiekers, of juist bij mensen die héél weinig rijden. Er zijn immers ook auto's die niet geschikt zijn voor E10 benzine.

Conclusie

Maar bij ongeveer 7 miljoen benzine auto's in NL volstaat de standaard E10 benzine in verreweg de meeste gevallen. Maar heb je problemen die mogelijk brandstof gerelateerd zijn, is een experiment met in dit geval V-Power zeker de moeite waard en mogelijk heeft het effect. Dat blijkt dus in uw geval. Zijn er géén klachten, dan is de gebruikelijk E10 prima omdat er immers ook sprake is van een forse meerprijs.