Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur Ford Focus 1.0 EcoBoost

Vraag gesteld door op 21 oktober 2022

Wij hebben een Ford Focus bj 2014 met km stand 155k op het oog om te kopen bij een Ford Specialist (Vakgarage). Deze specifieke auto is Nederlands origineel, heeft 1 eigenaar gehad en is altijd bij dezelfde Ford dealer onderhouden geweest.
Nu horen wij negatieve reacties om ons heen over de Ford Focus 1.0 EcoBoost. Omdat het een 1.0 motor betreft in een wat grotere auto, zou het motorblok van deze auto na 200k flinke kuren geven en zou deze vervangen moeten worden. We zouden graag uw advies horen of dit fabels zijn of het inderdaad een veelvoorkomend probleem is (eigenlijk een te zwak motorblok voor een grote/zware auto, waardoor deze binnenkort groots en duur onderhoud kan veroorzaken).
Daarnaast biedt de verkopende garage aan de distributieriem te vervangen bij de aanschaf van een bepaald service pakket. In een ander artikel van de ANWB lazen we dat deze eigenlijk pas bij 10 jaar (2024 dus) of bij km stand 240k vervangen hoeft te worden. De auto heeft nu 155k op de teller. Is het vervangen van die riem nu toch verstandig om de levensduur van de motor (aangaande bovenstaande topic) te verlengen, of is dit onzin (pure verkoop praat) en kan het prima over 2 jaar gedaan worden?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U krijgt een Ford Focus 1.0 EcoBoost aangeboden met 155.000 km op de teller. U vraagt zich af of deze motor voorbij de twee ton kuren gaat geven.

Distributieriem 

Het is inderdaad juist dat bij 240.000 km óf 10 jaar de distributieriem vervangen moet worden. Dat de verkoper u probeert een extra servicepakket te verkopen is op zich niet ongebruikelijk in de branche. Maar dat de daarbij vervangen distributieriem een bijdrage levert om de motor langer mee te laten gaan is feitelijk onjuist. Natuurlijk is een grote motorschade onvermijdelijk wanneer deze aandrijfriem breekt. Maar daar is de hierboven preventieve vervangingstermijn ook voor bedacht. Dus in die zin is over twee jaar vroeg genoeg, mits u in de twee jaar niet de teller op 240.000 km gaat zetten.

Onderhoudskosten

Ik wil wel benadrukken dat ongeacht welke motor het betreft, je vanaf pakweg 150.000 km altijd wel wat hogere onderhoudskosten of een soms wat minder voorspelbaar gebrek zou kunnen verwachten. Dat hoeft natuurlijk niet, maar héél buitensporig is dat ook weer niet. En uiteindelijk is ons uitgangspunt ook dat een moderne benzinemotor tenminste 200.000 km aan moet kunnen. Dus meer dan twee ton willen draaien met een motor is niet altijd een vanzelfsprekendheid.

Levensduur

Ook wil ik benadrukken dat de levensduur van een kleine gedownsizede wat beperkter kan worden wanneer er noeste arbeid geleverd moet worden. Dus wanneer de auto met regelmaat zwaar beladen wordt of een flinke caravan moet versjouwen, krijgt een motor met een grotere cilinderinhoud en een extra cilinder tóch de voorkeur. Deze lichte motoren zijn toch vooral gericht om bij gemiddeld gebruik heel zuinig en soepel met de brandstof om te springen. Dus een niet al te grote motorbelasting is géén probleem bij deze motoren en zie ik geen reden om een negatief aankoopadvies uit te brengen. Gaat u van deze Focus toch wat méér vragen dan heel gemiddeld, dan is de 1.5 of 1.6 versie toch wat meer geschikt voor de lange adem.

Zie aanvullend onze occasiontest.