Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Doorrijden of wegdoen

Vraag gesteld door op 10 oktober 2022

Sinds 12/2016 rijd ik in een Peugeot 208. Echter merk ik nu ook dat ik krankzinnig veel olie moet bijvullen.
Dat ging al beginnen rond de 70k km.
Nu staat er 156600 km op de teller.
Op 1 juli jl is de distributieset en totale koppeling vervangen. Bij die grote beurt werd overgeschakeld,op advies van de serviceadviseur, van 0w30 naar
10w60. Alleen blijft het oliezuipen
bestaan. Op 20 ltr benzine 1 ltr olie.
Nu wil de garage de oliezeef en oliepomp nakijken. (Weer een pittige nota) of revisie.
Wat is wijsheid; opruimen?
Welk metk dan zonder veel problemen.

Merk: Peugeot
Type: 208 Blue Lion
Bouwjaar: 2016
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 82

 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U bent in het bezit van een Peugeot 208 die vanaf 70.000 fors olie is gaan consumeren. Ondanks een andere oliekeuze blijft dat nog altijd hardnekkig het geval. Recent is de distributie en de koppeling vervangen, en komt de garage wederom met een pittig voorstel met mogelijk zelfs een motorrevisie als noodzakelijke ingreep.

Deze generatie PureTech driecilinder heeft in het verleden wel de reputatie gehad nog weleens olie te lekken en krukasproblemen te hebben. De distributie heeft ook nog weleens voor problemen gezorgd en een noodzakelijke nieuwe motor is ook nog weleens voorgekomen. Dus als oplossing voor het hoge olieverbruik een noodzakelijke motor revisie kán nog weleens een vervelende conclusie worden van uw garage. 

En spijtig genoeg zijn de genoemde problemen met name voor de generatie tót 2016/2017. U zit dus helaas aan de verkeerde kant van de streep, en had het probleem misschien al in een veel eerder stadium nog onder garantie verholpen moeten worden. Met de huidige tellerstand zal Peugeot niet snel meer de portemonnee trekken en met een coulant voorstel komen. Dan is inruil misschien tóch het meest verstandige besluit. Ik durf niet te voorspellen dat na alle uitgaven van de afgelopen 6 jaar, de komende  6 jaar wél een probleemloze auto gaat opleveren.

Onze ervaring vanuit de praktijk is dat u bij de Japanse en Koreaanse merken de meeste betrouwbaarheid vindt voor auto's tot maximaal 10 jaar oud.