Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bandenlawaai Hyundai Kona Electric

Vraag gesteld door op 27 september 2022

Deze auto heb ik eind juli 2022 nieuw gekocht. Er zitten Michelin Primacy 4 banden onder. Desondanks heb ik boven de 80 km/uur zeer sterk bandenlawaai. Bij hogere snelheid wordt dit steeds erger. Mijn zoon heeft net zo'n Hyundai Kona Electric van een jaar eerder. Het bandenlawaai daarin is beduidend minder. Het zijn de banden die het geraas veroorzaken, want het verschil op verschillende asfalt stukken is duidelijk hoorbaar. Gisteren was ik met min klacht bij de dealer, van Mossel, in Groningen. Daar gaven ze als waarschijnlijke oorzaak aan dat mijn auto de versie met glazen dakvenster is. Ik vertelde ze dat dat niet kon kloppen omdat het geluid duidelijk van onderen bij de wielen vandaan komt. Ik voel daarom door de dealer afgescheept. Ik heb ze dat ook gezegd. Afgezien van dit probleem is de auto goed naar mijn zin. Ik denk dat bij de nieuwe modelreeks het lawaai van de wielen is toegenomen. Ik denk zelf dat het geluid door het blik van wielkasten en de hardplastic wiel afscherming in de wielkasten heen komt. Dit plastic is keihard en zeker niet geluiddempend. De blikken wielkasten hebben volgens mij geen opgeplakte dempingsmatten.
Wat kan ik aan dit probleem doen. De dealer wil niet van het probleem weten en doe geen moeite om me te helpen. Wat raad u mij aan om te doen?

Merk: Hyundai
Type: Kona Electric
Bouwjaar: 2022

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

U ervaart een sterk bandengeluid in uw elektrische Kona met Michelin Primacy 4 banden. Afgaande op onze bandentest scoort deze Michelin band qua geluid vergelijkbaar met andere banden. Daar kan het dus niet aan liggen. 

De elektrische Kona staat echter niet bekend als stille auto. De Duitse ADAC schrijft hierover: "...Het hangt er van af hoe goed de carrosserie 'ontkoppeld' en geïsoleerd is. Hyundai heeft hier duidelijk op bespaard, want bij 130 km/u is het geluidsniveau in het interieur is 68,7 dB(A). Voor auto's met verbrandingsmotor is dit niet meer dan acceptabel en voor een elektrische auto nogal teleurstellend. Dat is echter niet verwonderlijk, want er zit bijvoorbeeld geen isolatie in de wielkasten die het afrolgeluid van de banden zouden verminderen, of een hemelbekleding van hogere kwaliteit, die meer geluid zou kunnen absorberen." Hoewel u het bandengeluid van onderaf hoort, is een glazen dak wel van invloed op het totale geluid in het interieur.

Geluidsisolatie is ook achteraf aan te brengen door een gespecialiseerd bedrijf.