Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke elektrische auto is het meest geschikt voor op de snelweg?

Vraag gesteld door A. Wolters op 6 september 2022

Wanneer er veel snelweg gereden wordt, welke 100% elektrische auto is hiervoor het meest geschikt?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

U vraagt welke elektrische auto het meest geschikt is wanneer er veel op de snelweg wordt gereden.

Ik vind het lastig om daar een antwoord op te geven, omdat er zoveel aanbod is in verschillende prijsklassen. Onze autoredactie test elektrische auto's en daar wordt het rijcomfort, de veiligheidsvoorzieningen, de actieradius en de prijs uiteraard in de beoordeling meegenomen. De redactie test niet specifiek op geschiktheid voor snelweggebruik.


Om daar toch iets over te zeggen: het stroomverbruik van een elektrische auto neemt uiteraard toe op hogere snelheid vanwege de luchtweerstand. De weerstand neemt kwadratisch toe bij het toenemen van de snelheid. Bij elektrische auto's is het verschil in 'verbruik' bij hoge of lage snelheid groter dan bij een auto met verbrandingsmotor. Ik zou in de selectie van het aanbod zeker de luchtweerstand meenemen. Een lage CW-waarde zegt daar al een beetje over maar het gaat feitelijk om de Cx waarde. Dat is de luchtweerstandscoëfficiënt vermenigvuldigd met het frontaal oppervlak. In de praktijk zal een lage kleine gestroomlijnde auto dus zuiniger zijn dan een grote hoge SUV.

Zie ook al onze tests van elektrische auto's. 

 

Reacties

J. Spee

Auteur - 26 oktober 2023

Een overzicht van auto’s en de bijbehorende CW waarden zou helpen

Erik Jan

ANWB Expert - 1 november 2023

Helaas heeft de ANWB in haar database geen beschikking over de CW-waarde van een auto. CW is de luchtweerstandscoëfficient van een object.

Voor wat betreft de werkelijke luchtweerstand van een voertuig is de CX-waarde vooral van belang. Dat is de luchtweerstandscofeffiiënt (CW) in verhouding tot de grootte van het voertuig. Het frontaal oppervlak is daarbij bepalend en voor de uiteindelijke weerstand van een voertuig tegen de buitenlucht.