Portierslot opent niet (handmatig)
Vraag gesteld door op 2 augustus 2022
Gisteren kwamen we terug van vakantie en haalde de auto op van de parking. Helaas bleek dat de accu leeg was. Normaal openen we de auto altijd met de bediening op de sleutel. Maar probeerde de auto nu handmatig te openen, omdat dit niet meer werkte, dit ging niet. Het slot draaide niet door en was dus niet handmatig te openen.
We hebben de auto nog niet zo lang en het vervelende is dat de auto alleen aan de bestuurderskant te openen is. Het gaat om een driedeurs. Er is ook geen mogelijkheid de achterklep te openen. Alles is centraal vergrendeld.
Noodgedwongen hebben we de achterruit moeten inslaan, omdat we anders niet weg konden komen. De auto is nog geen maand geleden apk gekeurd. Het lijkt me toch dat het handmatig openen van een portier een APK punt is, om veiligheid te garanderen.
Nu luidt de vraag hoe we dit in het vervolg het beste kunnen oplossen. Zonder elke keer een ruit in hoeven te slaan?
En dient het slot volledig te worden vervangen. Of kan het ook zijn dat de sleutel er niet ver genoeg in kan?
Merk: Renault
Type: Twingo (authentique 1.2)
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 75
Antwoord van Pieter
ANWB Expert
Bij uw auto werkte gisteren het portierslot niet en u vraagt hoe u zoiets kan voorkomen.
Controle portiersloten
Bij de APK wordt de werking van de portiersloten zeker gecontroleerd echter in de toestand dat de auto niet op slot is. Dit is tenslotte de realistische situatie wanneer er iemand in de auto zit en de auto bijvoorbeeld te water raakt. Er wordt niet gecontroleerd of de auto handmatig (met de fysieke sleutel) op- en van slot te doen is.
Wegenwacht
Helaas heeft het voorval gisteren al plaatsgevonden maar de Wegenwacht had uw auto kunnen openen zonder dat het noodzakelijk was om een ruit te breken. De Wegenwacht komt dit soort situaties heel veel tegen en weet voor vrijwel elke auto een trucje om deze te openen wanneer de centrale vergrendeling weigert.
Repareren
Tenslotte een antwoord op uw laatste vraag; het is erg waarschijnlijk dat het portierslot defect is geraakt door roest, hij wordt tenslotte nooit of te nimmer gebruikt. Misschien is hij te redden door hem overmatig te smeren met kruipolie (WD40 bijvoorbeeld) en vele malen de sleutel in steken en proberen te draaien. Wanneer dit niet lukt zit er niets anders op dan de garage te bezoeken en hier het slot laten repareren, wat waarschijnlijk het vervangen van het cilinderslot inhoudt.
Deel deze pagina