Meerverbruik airco
Vraag gesteld door M. Kokke op 14 augustus 2022
Bovengenoemde auto gehuurd, verbruik na 75 km, 1:5, volgens verhuurder te wijten aan gebruik airco. Ik begrijp dat het verbruik hoger wordt, maar ..maakt dit écht zó veel verschil?? (Nb: Opgegeven verbruik is 1:14,7)
Merk: Mercedes
Type: Citan
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 102
Antwoord van Jos
ANWB Expert
U heeft een auto gehuurd die na 75 km een verbruik laat zien van 1:5. Volgens de verhuurder is dat te wijten aan de airco.
Wanneer ik kijk naar de Mercedes Citan van deze generatie dan zou een praktijkverbruik van 1:16 wel haalbaar moet zijn. Dus bij benadering redelijk in de buurt van wat is opgegeven. Wat u aan verbruik nu heeft geconstateerd is dus buitensporig hoog.
Meerverbruik airco
Het meerverbruik van de airco blijkt normaal gesproken het hoogst in stadsverkeer. Met name bij stationair draaien is het meerverbruik zeer hoog, afhankelijk van het systeem zo'n 40 tot 65% wat overeenkomt met 0,26 tot 0,42 liter per uur. Ook bij deellast (50 km/h constant) is het meerverbruik fors, tot zo'n 14% ofwel 0,54 L/100. Op buitenwegen is de impact van airco gebruik eigenlijk maar marginaal, de maximale toename is zo'n 6% (0,3 L/100km). Bij deze cijfers is het goed om in het achterhoofd te houden dat de hoogte van het meerverbruik van een airco sterk afhankelijk is van het type auto (en airco). Wel zien we bij additionele tests met andere auto's ook steeds weer dezelfde verhouding van het meerverbruik bij stationair draaien (zeer hoog), bij 50 km/h constant rijden (fors) en bij 100 km/h rijden (marginaal).
Conclusie
Dus een meerverbruik is onmiskenbaar aan de orde en erg afhankelijk van de rijomstandigheden van dat moment. En in de meest extreme situatie kan dat echt een flinke slok aan extra brandstof kosten. Maar wanneer de afgelegde 75 km relatief normaal en gemiddeld zijn geweest, kan ik dit hoge verbruik niet in verband brengen met de airco. Dan moet de oorzaak elders gezocht worden.
Deel deze pagina